Hány szimfóniát írt Mozart? Egyszerű kérdés de nincs rá egyszerű válasz. A hagyományos 41-es szám még a szimfóniák régi, 1879 és 1882 között megjelent összkiadásából származik. Ezek közül a 2. 3. és 37. sorszámú szimfóniákat ma már más szerzőknek tulajdonítjuk, a 11. esetén pedig ma is vitatott Mozart szerzősége. Néhány fiatalkori szimfóniát pedig csak az utóbbi évtizedekben fedeztek fel, ezek még ismeretlenek voltak a régi összkiadás összeállítóinak (K Anh. 223/19a és a K Anh. 221/45a). Más művek elvesztek vagy csak töredékes formában maradtak meg. És ez még mindig csak a probléma egyik oldala, ami a mennyiségre vonatkozik. Ugyanis maga a kategorizálás sem egyértelmű: mit is nevezhetünk Mozart esetén szimfóniának. A fiatalkori művek között sok lehetne szimfónia, nyitány vagy szerenád is, hiszen akárcsak Mozart, a szimfónia is a XVIII. században volt fiatal. A későbbi nagy romantikus szimfóniafogalom gyökerei ekkoriban alakultak ki és Mozart is ott volt a műfaj születésénél. Mindent összevetve feltételezhető, hogy Mozart 50-nél is több ilyen művet írt, de ennél pontosabb meghatározás lehetetlen.
Amit ma elsőnek tartunk, az a 16-os Köchel jegyzékszámú Esz-dúr mű amit a 8 éves csodagyerek 1764-ben írt Londonban. Az utolsó, ma 41. „Jupiter” szimfóniaként ismert C-dúr mű 24 évvel később, 1788-ban keletkezett. Mozart szimfóniái közül az elmúlt évszázadok alatt leginkább az utolsó 6 ért el óriási népszerűséget, ezek ma a szimfónia-repertoár alapkövei közé tartoznak. A 40. szimfónia első tételének főtémáját talán még az is hallotta aki Mozartot csak csokigolyóban ismeri. Az utolsó 6 mű felvételeinek száma gyakorlatilag végtelen, ezek jelentik a műfajban a szerző munkásságának csúcsát. Talán nem létezik jelentős (és jelentéktelen…) karmester aki legalább egyszer valamilyen Mozart szimfóniát (vagy szimfóniákat) ne vezényelt volna. A zenerajongók, különösképpen a Mozart-rajongók számára azonban a korábbi szimfóniák is értékes felfedeznivalót jelentenek. Ilyen rajongók valószínűleg a lemezkiadók vezetőségében is ülnek, mivel ezekből is meglepően sok felvétel, sőt teljes szimfóniaciklus közül lehet válogatni. Az én adataim szerint eddig 11 „teljes” szimfóniaciklus felvétel készült, ezek persze a már előbb említett okok miatt szinte mind eltérnek egymástól a rögzített művek számában: nem egyértelmű hogy melyik karmester/producer mit tekintett szimfóniának valamint az sem, hogy a vitatott műveket is rögzíteni kívánták-e. Sőt, mivel a K 19a jelű gyerekkori szimfóniát csak a 80-as évek elején fedezték fel, ennek nyilván nem létezik régebbi felvétele. Az alábbi táblázat tartalmazza az összes teljesként hirdetett ciklust.
Karmester | Zenekar | Kiadó | Felvétel | Művek |
---|---|---|---|---|
Erich Leinsdorf | Royal Philharmonic Orchestra | Deutsche Grammophon 1 | 1955-1956 | 41 |
Karl Böhm | Berliner Philharmoniker | Deutsche Grammophon | 1959-1969 | 47 |
Neville Marriner | Academy of St Martin-in-the-Fields | Philips | 1970-1980 | 52 |
Christopher Hogwood | The Academy Of Ancient Music | Decca L'Oiseau-Lyre | 1978-1985 | 56 |
James Levine | Wiener Philharmoniker | Deutsche Grammophon | 1984-1990 | 40 |
Jeffrey Tate | English Chamber Orchestra | EMI | 1984-1993 | 51 |
Sir Charles Mackerras | Prague Chamber Orchestra | Telarc | 1986-1990 | 45 |
Hans Graf | Mozarteum Orchester Salzburg | Capriccio | 1988-1990 | 51 |
Trevor Pinnock | The English Concert | Archiv | 1992-1995 | 48 |
Jaap Ter Linden | Mozart Akademie Amsterdam | Brilliant | 2001-2002 | 40 |
Fischer Ádám | Danish National Chamber Orchestra | Dacapo | 2006-2013 | 45 |
Alessandro Arigoni | Orchestra Filharmonica Italiana | Membran/Brilliant | 46 |
1: Felvétel: Westminster, később MCA Records
Ha megnézzük, ez átlagosan 45 szimfónia összesen 562 felvétele, már ez is óriási mennyiség, de léteznek csonka, félbehagyott ciklusok is (Harnoncourt különféle, több kiadónál is készített felvételeiből feltehetően még egy teljeset össze lehetne állítani de például Marriner is készített egy újabb 4 SACD-s sorozatot a gyerekkori szimfóniákból a PentaTone-nál vagy éppen Ton Koopman is sok fiatalkori szimfóniát felvett már). Amikor elhatároztam, hogy Mozart tántoríthatatlan rajongójaként módszeresen végig hallgatom a teljes szimfonikus életművet, valamilyen módon szelektálni kellett a felvételekben. Hosszas válogatás után végül 3 teljes és 1 csonka ciklus mellett kötöttem ki: Pinnock, Böhm, Levine teljes ciklusa mellett Harnoncourt 7 CD-re rúgó „korai” szimfóniák-felvételével felfegyverkezve indultam neki az utazásnak.
Az alábbiakban minden ciklust bemutatok, bővebben azokat amik nekem is megvannak. A többiről csak néhány youtube-belehallgatás alapján tudok véleményt mondani.
Az első teljes ciklus még 1955-1956 között készült a Westminster, később MCA Records kiadó égisze alatt. Ebben Erich Leinsdorf vezényli a Royal Philharmonic Orchestra-t. Ironikus módon ez a legelső az egyetlen ami mind a 41 sorszámozott szimfóniát tartalmazza, vagyis azokat is amiket tudjuk, hogy nem Mozart írt. Részben mono, részben sztereó felvételek, kuriózumként ma is meghallgatható, sőt hallgatható sorozat, de kissé már eljárt felette az idő. A köztudatban nem is ez maradt meg „első”-ként, hanem:
a Berlini Filharmonikusok és Karl Böhm 1959-1969 között készített ciklusa a Deutsche Gramophon-nál. Böhm önéletrajzi könyvében többször is olvasható, hogy Mozartot tartotta a hozzá legközelebb álló zeneszerzőnek. A 60-as, 70-es években ő számított „A” Mozart-karmesternek, a szimfóniák mellett minden jelentős operából, versenyműből készített akkoriban „etalon”-számba menő felvételt. Annak az előadói irányzatnak viszont, amihez Böhm is tartozott, 1981-ben, a karmester halálakor már meg voltak számlálva a napjai. A komolyzenei (előadói) világban a század második felében olyan változások következtek be majd hódítottak teret a 80-as évekre, amik alapjaiban átírták azt, ahogy a romantika előtti zenei korszakokról gondolkodunk: néhány év alatt a historikus zenei mozgalom térhódításával a modern hangszeres, nagyzenekari, „big band” klasszicista és barokk zene előadás kiment a divatból. Külön értekezést lehetne erről a fordulatról írni, itt most elég csak annyit megemlíteni, hogy a Mozart szimfóniák előadására használt zenekari létszám lecsökkent (főként a vonósok tekintetében), visszajöttek a régi, Mozart korabeli, kezdetlegesebb rézfúvós és fafúvós hangszerek és üstdobok, megváltozott a vonósjáték, gyorsabbak lettek a tempók, alacsonyabb a hangolás. Mindez a „hitelesség” nevében. Angol terminológiában egyébként megkülönböztetik a „korabeli hangszeres” és a „historikus gyakorlatú” előadást, ez utóbbi ugyan modern hangszereket használ, de a hisotrikus mozgalom bizonyos eredményeit átvéve.
Ilyen historikus gyakorlatú, átmeneti verziónak tekinthetjük Neville Marriner és az Academy of St Martin-in-the-Fields zenekar ciklusát. Ez 1970-1980 között készült a Philipsnél (a Philips akkori Mozart-összkiadása részeként). Marriner saját, kiváló kamarazenakarával akkoriban újszerűnek ható „könnyűsúlyú” Mozart hangzást hozott amit a korabeli hallgatók melepetten és néhányan talán kissé rosszallóan hallgattak, pedig ha tudták volna, hogy ez még csak a kezdet…
Hiszen már a kertek alatt járt az első vérbeli historikus ciklus, aminek elkövetésével Christopher Hogwood és a The Academy Of Ancient Music historikus zenekar vádolható. Egyébként mindmáig ez a „legteljesebbnek” mondható ciklus: 19 CD-n terül el és lényegében minden fecniből hangfelvételt készítettek amihez Mozartnak köze volt és valamilyen szinten a szimfónia fogalmával kapcsolatba hozható. Ez 56 művet valamint néhány tétel esetén alternatív verziókat is tartalmaz. Hogwood vérbeli „historikus” volt, semminek nem fogott hozzá alapos történeti kutatás és elméleti alátámasztás nélkül, de sajnos ez a ciklus még a korai régi hangszeres előadói gyakorlat gyerekbetegségeiben szenved: kezdetleges és időnként kellemetlen a zenekari hangzás. A 80-as években aztán a historikus ifjú titánok (és a lemezcégek) rájöttek, hogyan lehet elfogadható sőt akár szépen szóló régi hangszeres előadásokat létrehozni.
A 80-as évek átmeneti időszaknak számít: a Telarcnál 1986-1990 között készült Charles Mackerras és a Prágai Kamarazenekar ciklusa, amit általában szintén jónak tartanak de amit én hallgattam belőle, az alapján szerintem inkább a hajszoltabb tempójú és ködösebb hangzásképű sorozatok táborát erősíti.
Szintén modern hangszeres de kamarazenekari Jeffrey Tate és az Angol Kamarazenekar ciklusa (EMI, 1984-1990).
A század egyik nagy mozartiánusának számító Végh Sándor és az általa 19 évig vezetett Camerata Academica Salzburg ugyan készített teljes ciklust a divertimentókból és szerenádokból, több szimfóniából fennmaradt élő felvételük is, a Capriccio kiadó azonban a teljes szimfóniaciklust mégsem vele, hanem Hans Graffal és a Mozarteum Orchester Salzburg nevű kamarazenekarral készítette 1988-1990 között. Youtube-on belehallgatva nekem lendületes, de kissé gépies és hajszolt előadássorozatnak tűntek. Lehet tévedek, de nem keltette fel az érdeklődésemet (beszerezni sem könnyű már ezeket a lemezeket). Ami viszont felkeltette, az a legutolsó modern hangszeres, „big band” ciklus volt, ezt a Bécsi Filharmonikusok és James Levine készítették a DG-nél 1984-1990 között. Később bőven lesz róla szó.
A 90-es évekre aztán eljött a historikus együttesek máig tartó aranykora. A második teljes historikus ciklust Trevor Pinnock és a The English Concert készítette az Archiv (DG) kiadónál 1992-1995 között. Szintén bőven lesz róla szó.
Kevésbé jelentős Jaap Ter Linden és a Mozart Akademie Amsterdam sorozata (Brilliant, 2001-2002), a youtube alapján nem éreztem kényszert ennek a megvásárlására. A máig utolsó teljes ciklus 2006 és 2013 között készült, ezt a Danish National Chamber Orchestra és Fischer Ádám követték el, a Dacapo kiadónál jelent meg. A youtube belehallgatások alapján ellentmondásosnak érzem. A korai szimfóniákban úgy tűnt, itt már nem Mozart a lényeg, hanem Fischer Ádám mindenáron egyedit és újat mondani akarása. Mindenkinél legyen gyorsabb, legyen extrémebb, legyen más, a többi nem számít. A későbbi szimfóniák esetén némileg enyhült a véleményem, de egyáltalán nem vagyok biztos, hogy ezekben az előadásokban érdemes végighallgatni minden művet, ezért ezt is elkerültem.
Maradt így is elegendő hallgatnivaló, az összehasonlításokat tehát én alapvetően (néhány kiegészítéssel) az alábbiakkal végeztem:
- Böhm/Berlini Filharmonikusok (DG)
- Levine/Bécsi Filharmonikusok (DG)
- Pinnock/The English Concert (Archiv)
- Harnoncourt/Concentus Musicus Wien (Sony, csak 1-25 szimfóniák)
Ez két modern hangszeres és majdnem két historikus ciklus, 39 CD. Ezen kívül persze az utolsó szimfóniák esetén jóval több egyéb felvétellel is rendelkezem, ezeket most kihagytam.
Végh Sándort már futólag említettem, az ő néhány felvételét is bevettem az összehasonlításba, mellett meg kell még említeni Fricsay Ferencet, aki szintén kiváló Mozart-karmester hírében állt. Sajnos ez az általam ismert 4 lemezes DG albumból (The Mozart Radio Broadcasts) nem derül ki. Ezek a korai szimfóniák és egyéb zenekari művek mono felvételei, de mind csúnya hangzású, lelketlen rutinelőadás, nem érdemes rájuk időt vesztegetni.
A zenekarok
A historikus felfogás említésekor már érintettem a hangszerek kérdéskörét. A modern nagyzenekar és a hozzá kapcsolódó koncerttermek, sőt a karmesterség intézménye a 19. század végének terméke. A historikus irányzat előretörésével véget nem érő vita indult meg a régebbi korok előadói gyakorlatával kapcsolatban, nemcsak a kottaértelmezés hanem a zenekari hangszerek és a zenekari létszám kérdéskörében is. (A karmestereket viszont úgy látszik még ők is szeretik megtartani… pedig ha valami, hát a mai formájában az biztosan nem létezett a 19. század előtt.)
Érdekességképpen összeállítottam, hogy az évszázadok során milyen nagy méretű zenekarokról maradt fenn említés (nem vagyok a téma szakértője, a lista nyilván nem teljes). Ezzel kapcsolatban több dolgot is fontos megelíteni. Egyrészt állandó zenekarok nem igazán léteztek akkoriban, a zeneszerzők mindig az épp elérhető zenekar/zenészek számára írtak műveket. Az általános inkább a ma kamarazenének nevezett előadói együttes lehetett. A hangszerelés sem volt olyan kőbe vésve mint manapság: amilyen hangszeresek épp kéznél voltak, annak írták vagy írták át a szólamokat. Ez a gyakorlat egyébként éppen Mozart korában kezdett megváltozni, a hangszínek előtérbe kerülése pedig szintén részben Mozart érdeme. De összességében elmondható, hogy még a XVIII. században sem volt a zenekari hangszer-összeállításnak semmiféle „normája”.
Év | Város | 1. hegedű | 2. hegedű | brácsa | cselló | bőgő | fuvola | oboa | klarinét | fagott | kürt | trombita | harsona | üstdob | csembaló |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1414 | Konstanz | több, mint 500 zenész (fuvolák, tekerőlantok, rották, stb) | |||||||||||||
15701 | Bajorország | kb 15 zenész (1 spinét, vonós hangszerek, fúvós hangszerek) | |||||||||||||
15972 | Luzern | 156 zenész | |||||||||||||
16073 | 36 zenész (kb 2/3-ban húros, 1/3ban fúvós hangszerek) | 2 | |||||||||||||
1718 | Drezda | 12 zenész | |||||||||||||
1727 | London | 160 zenész | |||||||||||||
17304 | Lipcse | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | ||||
1754 | Berlin | 6 | 6 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | |||||||
17705 | Milánó | 14 | 1 | 2 | |||||||||||
17776 | Mannheim | 107 | 11 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | x | x |