Chicago Symphony Orchestra

In The Twentieth Century

Richard Wagner: Tannhäuser, „Hail, Bright Abode” (Frederick Stock; 1933)
Ludwig van Beethoven: 1. szimfónia (Fritz Busch; 1949)
Franz Schubert: 8. szimfónia (Bruno Walter; 1958)
Robert Schumann: Manfred nyitány (Bruno Walter; 1956)
Jean-Philippe Rameau: Dardanus szvit (Charles Munch; 1963)
Richard Wagner: Lohengrin, Prelude a 3. felvonáshoz (Artur Rodzinski; 1948)
Ludwig van Beethoven: 2. szimfónia (Leopold Stokowski; 1962)
Ludwig van Beethoven: 7. szimfónia (Ferencsik János; 1979)
Pjotr Iljics Csajkovszkij: 4. szimfónia (Reiner Frigyes; 1957)
Szergej Prokofjev: 3. szimfónia (Kirill Kondrashin; 1976)
Anton Bruckner: 7. szimfónia; első tétel (Paul Hindemith; 1963)
Richard Strauss: Der Burger als Edelmann (Le bourgeois gentilhomme) (Hans Rosbaud; 1970)
Richard Mahler: 3. szimfónia (Jean Martinon, Regina Resnik, Chicago Children’s Choir, Women of the Chicago Symphony Chorus; 1967)
Ralph Shapey: Rituals zenekarra (Ralph Shapey; 1966)
Richard Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg, Prelude a 3. felvonáshoz (Pierre Monteux; 1961)
Anton Bruckner: 7. szimfónia (Klaus Tennstedt; 1984)
Vaughan Williams: 2. szimfónia (Sir Malcolm Sargent; 1967)
Aaron Copland: Preamble for a Solemn Occasion (Seiji Ozawa; 1968)
William Schuman: 3. szimfónia (Leonard Slatkin; 1986)
Georges Bizet: Patrie nyitány (Desire Defauw; 1947)
Claude Debussy/Ernest Ansermet: Six Antique Epigraphs (Ernest Ansermet; 1968)
Claude Debussy/Erich Leinsdorf: Pelleas and Melisande – részletek (Erich Leinsdorf; 1986)
Aaron Copland: Billy the Kid Suite (James Levine; 1981)
Albert Roussel: 3. szimfónia (Charles Munch; 1967)
John Paul Corigliano: Campane di Ravello (Kenneth Jean; 1987)
Bartók Béla: Két kép (Solti György; 1987)
Elliot Carter: Variations for Orchestra (Solti György; 1982)
Ferruccio Busoni: Lustpiel nyitány (Daniel Barenboim; 1996)
Wolfgang Amadeus Mozart: Szöktetés a szerájból nyitány (Daniel Barenboim; 1996)
Wolfgang Amadeus Mozart: 11. divertimento (Carlo Maria Giulini; 1967)
Ludwig van Beethoven: Krisztus az olajfák hegyén (Daniel Barenboim; 1996)

Producer: Henry Fogel, Mark Kluge
Remastering: Konrad Strauss, Benjamin Frick

Chicago Symphony Orchestra, 2000 (10 CD)

A Chicago-i Szimfonikus Zenekart (Chicago Symphony Orchestra – CSO) nem csak az Egyesült Államok, hanem a világ egyik legjobb zenekarának tartják. A zenekart 1891-ben alapította Theodore Thomas de persze nem azonnal ugrott a világhírig, hanem évtizedek alatt fejlődve és nagy karmesterek keze alatt csiszolódva. A nemzetközi hírnevet a XX. század második felében érte el, ebben egyik legfontosabb szerepet a hangfelvételek játszották: a zenekar megszámlálhatatlanul sok felvételt készített eddigi 11 zeneigazgatója alatt. Csak Solti György – aki 1969-1991 között volt a CSO zeneigazgatója – gyűjteményes kiadása 108 CD-t tesz ki.

Azt hiszem, éppen Solti szavai a legmegfelelőbbek ahhoz, hogy egy kicsit jobban is megismerkedjünk a zenekarral:

„A Chicago Symphony Orchestra főzeneigazgatójaként eltöltött éveim szakmai pályafutásom legboldogabb időszakát jelentették. […] A zenekar nagyon profi volt; a zenészek mindig tudták a dolgukat, a próbákra mindig felkészülten jöttek, mindent alaposan betanultak és sokat gyakoroltak, tehát nekem is ilyen színvonalon kellett állnom, sőt inkább náluk is jobbnak kellett lennem. Komolyan kellett készülnöm, a partitúrát annyira kellett ismernem, hogy már az első próbán pontosan tudjam, mit is akarok a zenekartól, amelynek tagjai között nem csak kiváló zenészek, de igazi vezéregyéniségek is voltak: Frank Miller, az első bőgős, aki Toscanininél játszott az NBC zenekarában; Adolf Herseth, aki az egész rézfúvós-csoport szürke eminenciásaként talán a világ legelismertebb zenekari fúvósa volt; a ragyogó tehetségű, fiatal Dale Clevenger, aki a kürtösöket vezette; Milton Preves, aki a hegedűsöket jóságos diktátorként irányította; Ray Still, az első oboás, aki kiváló zenész és nagyszerű tanár volt; és persze a fantasztikus fuvolás, Donald Peck. Ajtay Viktor és Sidney Weiss volt a két koncertmester, Arnold Jacobs pedig minden tubások atyja, akihez a világ minden részéből elzarándokoltak az ifjú zenészek, hogy tanácsait kérjék. A Chicago Symphony Orchestra zenészei 1969-ben foglalkozásuk mesterei voltak – azok is mind a mai napig, annak ellenére, hogy sok az új muzsikus és szólamvezető. […]

A Chicago Symphony Orchestrát Theodore Thomas, egy német zenész alapította 1891-ben, aki szüleivel 1848-ban vándorolt ki New Yorkba. Tizenévesként operaelőadásokon hegedült, majd saját zenekart alapított, amellyel az Egyesült Államok keleti nagyvárosaiban és Chicagóban vendégszerepelt. Végül csődbe ment, feloszlatta a zenekarát, de egy ismerőse, egy chicagói üzletember megmentette. Véletlenül találkoztak New Yorkban az Ötödik sugárúton, és amikor megtudta, hogy Thomas miért annyira bánatos, megkérdezte, elmenne-e vele Chicagóba, ha egy zenekar alapításához szükséges pénzt össze tudna szedni. Erre Thomas állítólag így válaszolt: »A pokolba is elmennék, ha egy zenekart adnának.«

Thomas nem csak jó zenész, de nagyszerű ember is volt, aki mindig gondoskodott zenekarának tagjairól. 1905-ben, Thomas halála után a zenekar hegedűse, Frederick Stock vette át a főzeneigazgatói posztot, amit 1942-ben bekövetkezett haláláig meg is tartott. Ezután 1969-ig, amíg én meg nem érkeztem, öt zenei vezető volt öt különböző országból: a belga Désiré Defauw, a lengyel Artur Rodzinski, a cseh Rafael Kubelik, a honfitársam, Reiner Frigyes és a francia Jean Martinon. Stock kivételével én voltam a leghosszabb ideig a zenekar főzeneigazgatója. […]

Az első chicagói próbámon úgy tűnt, a zenekar annyira közel áll a tökéleteshez, hogy életemben soha nem fogok ennél jobbat hallani. […] A Chicago Symphony Orchestra iránt érzett szerelmem rendkívül hosszú életűnek bizonyult. […] A nagy amerikai zenekarok közül mindig is a chicagói volt a »legnémetebb« a csodálatos gazdagságú mélyvonós és rézfúvós szekciók miatt. […] A zenekar technikai képességeinek nem voltak határai, az egyetlen határt a karmester fantáziája jelentette.” (Sir Georg Solti: Emlékeim; Seneca Kiadó, 1997)

Bár én sajnos eddig még sosem hallottam élőben a zenekart, fent említett óriási mennyiségű felvételükből sok mára már legendássá vált és ezek nagy részét én is jól ismerem. Csak egyet említve itt van például az RCA Living Stereo sorozat, amelyben a Reiner Frigyes vezényelte felvételek közül sok a mai napig felülmúlhatatlan etalonnak számít a zenekari kifejezőerő, összjáték, hangzás és precizitás tekintetében.

1991-ben a zenekar fennállásának 100. évfordulóján a CSO megjelentetett egy 12 lemezből álló albumot „The first 100 years” címen, amibe a zenekar nagyon gazdag archívumából válogattak ki 12 CD-nyi anyagot (beleértve a legelső kereskedelmi felvételt is, amit még 1916-ban készítettek). A kiadvány nagy kritikai sikert ért el, ennek hatására más nagy zenekarok is elkezdtek saját archív felvételeket megjelentetni. Az ezredforduló újabb alkalmat adott jubileumi kiadványokhoz. A producerek újra bevették magukat a zenekar archívumába, ennek eredményeként 2000-ben egy új 10 CD-s album jelent meg „Chicago Symphony Orchestra In The Twentieth Century” címmel.

Az album kereskedelmi forgalomba nem került, csak a zenekar saját boltjában kapható. A körítés és a kivitel méltó a hírnévhez, az én gyűjteményemben ez az egyik legszebb kivitelű, legexkluzívabb darab. A vörös szövet borítású díszdobozon aranyszínű betűk, a füzet szintén szövet borítású, sok ritka fotót és érdekes információt tartalmaz, a lemezek pedig ízlésesen kialakított dupla papírtokokban ülnek. A 10 lemez a CSO történetének 63 évét fogja át és 32 felvételt tartalmaz.

Bár a korábbi kiadvány főként a nagy zeneigazgatók előadásaira koncentrált, ebben az albumban nagyon sok vendégkarmester élő felvétele is megtalálható (a zeneigazgatók közül viszont ezúttal Kubelik kimaradt). A válogatások során minden zeneigazgatótól olyan felvételt választottak amit ők „stúdiókörülmények” között nem rögzítettek a zenekarral.

Egy ekkora, ráadásul a hangfelvételek fejlesztésének legaktívabb időszakát átfogó albumban természetesen nagyon változó lesz a felvételek hangminősége, hiszen a legkorábbi felvétel még 78-as fordulatú lakklemezekről származik, de van az albumban fémszalagos felvétel is, az utolsó, itt megjelent előadást viszont már digitális módon rögzítették. Ráadásul a felvételek nem is mind egy helyen készültek; a legtöbb persze Chicago Symphony Hall-beli koncert rögzítése, de készültek többek között a WGN-TV stúdióban, vagy a Ravinia Fesztiválon is. A füzetben külön fejezet szól a restaurálási munkákról is, ahol kiemelik, hogy a lehető legkevésbé próbáltak változtatni az eredeti anyag hangzásán. Én ennél azért picit többet érzékelek, különösen a legkorábbi felvételek kaptak erős zajcsökkentést, de azért elmondható, hogy az album összes felvétele az eltérő igényeknek megfelelően konzisztensen igényes restaurálási munkát kapott és szépen is szól.

Itt most nem is megyek végig minden egyes felvételen az 1933-as, még erősen kezdetleges hangzású Frederick Stock-vezényelte Tannhäuser részlettől az 1996-os, Barenboim-vezényelte Beethoven oratóriumig, inkább csak a számomra legérdekesebbekről írok.

Az első lemezen nekem Bruno Walter felvételei voltak a legérdekesebbek; egy Schubert „Befejezetlen” szimfóniát és egy Schumann Manfred nyitányt vezényel 1958-ban és 1956-ban. Mindkettő kiváló produkció, már élénken átjön rajtuk a CSO telt és gazdag mélyvonós-hangzása és Walter éneklő, szabadon formált, romantikus és karakteres előadásmódja. A hangminőség hullámzó, de így is eléggé áttetsző és minden a helyén van.

A második lemezen a Stokowski-vezényelte Beethoven 2. szimfónia erőteljes és szép felvételét érdemes megemlíteni (1962), a füzet pedig további érdekességeket is tartalmaz a karmester bámulatos hallásáról és erős személyiségéről (a koncerten még a közönség túl korai tapsát is képes volt leinteni). Ezután egy számunkra igazi kuriózumot találunk, mégpedig Beethoven 7. szimfóniáját Ferencsik János vezényletével 1979-ből! Ez az előadás hasonló ahhoz a Hungaroton stúdiófelvételhez az Állami Hangversenyzenekarral amit a magyar közönség hanglemezről is ismert: egy tömbből kifaragott, erőteljes és szilárd, persze itt a CSO kiváló játékával és egy székbe szegező fináléval. A zenekarral való találkozásról pedig álljanak itt Ferencsik saját szavai:

„A Chicago Symphony Orchestra a világ egyik legjobb zenekara, ide értve azokat az együtteseket, melyeket valaha is dirigáltam, meg azokat, amelyeket még nem dirigáltam vagy soha nem is fogok dirigálni. Megismerkedésünk olyan első találkozás volt, melyről szeretnék néhány szót szólni. »Meglátni és megszeretni pillanatnak műve volt« – ezt mindkét fél elmondhatta, a zenekar is, a karmester is. El is mondtuk mind a ketten: a zenekar a búcsúzáskor. De az különben is érezhető, ha a zenekar szereti az embert (az ellenkezője talán még inkább).”

A CSO pedig később is meghívta, erről már 1982-re visszaemlékezve beszél a karmester: „Azután egy hosszabb, sok örömet hozó utazás következett Amerikába, ahol másodszor találkoztam a chicagói zenekarral. Nagyon ritka, hogy zenekar és karmester között ilyen közvetlen – mondhatnám: baráti – viszony alakul ki, különösen, amikor az együttes, egyöntetű megítélés szerint, a világ első zenekarai közé tartozik. Egyet-érzően és egyetértően muzsikáltunk együtt; ez számomra nemcsak öröm, hanem megtiszteltetés is. Éppen a napokban érkezett meg a harmadik meghívásom Chicagóba – ami annak jele, hogy barátságunk tartós. Nagyon büszke vagyok rá. A Chicao Symphony Orchestra ugyanis, akárcsak a Bécsi Filharmonikusok vagy a Berlini Filharmonikusok, a világ első zenekarai közé tartozik.” (Bónis Ferenc: Tizenhárom találkozás Ferencsik Jánossal; Zeneműkiadó; 1984)

Ezután folytassuk a harmadik lemezzel, amin egy nagyon érdekes Csajkovszkij 4. szimfóniát hallunk 1957-ből Reiner Frigyes vezényletével. Ez azért is különleges mert Reiner ezt a szimfóniát sosem rögzítette stúdióban. Az előadás hatásosan felépített, a zenekartól és Reinertől megszokott precizitással, viszont a tőle nem megszokott romantikus pátosszal! Nagyon más kép ez mint a klasszikusan mértéktartó Living Stereo felvételek, az utolsó tétel pedig döbbenetes a hatalmas generálpauzákkal és a végső, szinte már játszhatatlanságig fokozott tempógyorsítással. Nagyon érdekes előadás!

A Prokofjev 3. szimfónia 1976-ból Kirill Kondrashinnal szintén érdekes, már-már túláradó produkció, ahol megcsodálhatjuk a zenekar gazdag, sötét textúrájú hangzását is.

A negyedik CD-n szintén kuriózumot hallunk, mégpedig azt, hogyan vezényelt Paul Hindemith Bruckner Hetediket! Legalábbis az első tételét, mert bár egy másik koncerten vezényelte a teljes művet, arról nem maradt fenn felvétel, ez pedig egy tévéadásra szánt előadás volt, ahol bele kellett férni az előzőleg meghatározott egy órába, így csak a szimfónia első tétele hangzott el.

A 4. és 5. CD tartalmazza számomra az album egyik fénypontját, mégpedig Mahler 3. szimfóniáját Jean Martinon vezényletével 1967-ből. Martinon rövid idejű zeneigazgatói tevékenységéről Solti nem ír jókat életrajzi könyvében („A morál a mélypontra süllyedt, mivel Martinon gyengekezű főzeneigazgatónak bizonyult.”), de ez az előadás kiemelkedő. És nem is hinnénk, főleg a későbbi híres nagy stúdiófelvételek ismeretében, hogy ez volt az első eset amikor a CSO ezzel a szimfóniával foglalkozott. Ez ugyanis szinte a startvonalnál hagyja Solti vagy Levine későbbi híres stúdiófelvételeit. A zenekar játéka fantasztikus és ez a legfantáziadúsabb, leggazdagabb, legegyénibb, legszemélyesebb, legszebb előadás amit valaha hallottam. A hangzás csak egy kissé limitált, de egyébként áttetsző, a produkciónak pedig minden pillanata átgondolt, az első tétel széles ívű mesélésétől az utolsó bársonyosan fénylő áradásáig.

Az album persze itt nem ér véget, nagyon jó és szintén kuriózum felvétel a következő lemezen Vaughan Williams népszerű és dallamos 2. szimfóniájának felvétele 1967-ből Sir Malcolm Sargent vezényletével. Ezt követi Klaus Tennstedt 1984-es inspirált és tiszta vonalvezetésű, mégis katedrálisszerű, Hindemithez képest valamivel könnyedebb felvétele Bruckner Hetedikjéből (szerencsére itt a teljes szimfónia).

Talán csak az utolsó lemez tartalmaz kevésbé érdekes anyagot, kisebb jelentőségű Mozart-felvételeket Daniel Barenboim és Carlo Maria Giulini vezényletével, valamint egy érdekes, de nem túl jelentős Beethoven: Krisztus az olajfák hegyén oratóriumot szintén Barenboimmal 1996-ból. Szerintem azért ennél érdekesebb felvétel is akad ebből a kétségtelenül kevésbé jelentős Beethoven műből (például Harnoncourt-é).

Az album szerencsére nem szűkölködik modern zeneszerzők műveiben sem és ezek is kiváló előadásban hangzanak el. William Schuman 3. szimfóniája Leonard Slatkinnal 1986-ból izgalmas, Aaron Copland Billy the Kid szvitje James Levine-al 1981-ből ihletett és eredeti, Elliot Carter Zenekari variációk-ja 1982-ből Soltival pedig merész és ugyanakkor precíz előadás. (Solti egy 1987-es Bartók: Két kép felvétellel is szerepel az albumban.)

Ernest Ansermet több érdekes és maradandó felvételt készített a 60-as években a DECCA céggel, itt a CSO-val saját Debussy átiratait vezényli 1968-ból. Ugyanezt teszi Erich Leinsdorf is 1986-ból. Charles Munch sem maradhatott ki egy érdekes, színes és eredeti Albert Roussel 3. szimfóniával valamint egy Rameau/D’Indy: Dardamus szvittel 1963-ból. Az albumban szereplő modern művek egy része ráadásul már a zenekar képességeinek figyelembe vételével íródott, ilyen például John Paul Corigliano: Campagne di Ravello-ja Solti 75. születésnapjára 1987-ben. Az albumban ezt Kenneth Jean vezényli és mint a többi műben, a zenekari szólisták itt is megcsillanthatják páratlan játékukat.

Talán ebből az összefoglalásból is látható, hogy ez az album egy kincsesbánya. Persze kissé elfogult is vagyok, mert a CSO mind gyűjtőként mind zenehallgatóként az én egyik kedvenc szimfonikus zenekarom, de nemzetközi hírnevük, gazdag és sikeres történetük is a legnagyobbak közé teszik a zenekart. Ez az album pedig méltó arra, hogy ezt a hihetetlenül magas színvonalú munkát ünnepelje. A kialakítás, a látható gondosság és igényesség amivel ezt összeállították, bármilyen gyűjtemény ékévé teszi.

Sipos Róbert (2021)