Nikolaus Harnoncourt
The Complete Sony Recordings
Johann Sebastian Bach: Kantáták (BWV 36, 26, 140, 61, 29)
Johann Sebastian Bach: Karácsonyi oratórium
Händel/Mozart: Timotheus
George Frideric Händel: Messiás
Joseph Haydn: Orlando Paladino
Joseph Haydn: Párizsi szimfóniák
Joseph Haydn: A teremtés
Joseph Haydn: Az évszakok
Wolfgang Amadeus Mozart: Korai szimfóniák
Wolfgang Amadeus Mozart: Zaide
Wolfgang Amadeus Mozart: Postakürt-szerenád
Wolfgang Amadeus Mozart: 35. „Haffner” szimfónia
Wolfgang Amadeus Mozart: 23. 25. zongoraverseny (Rudolf Buchbinder)
Wolfgang Amadeus Mozart: 24. 17. zongoraverseny (Lang Lang)
Wolfgang Amadeus Mozart: Az utolsó szimfóniák
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem
Ludwig van Beethoven: Krisztus az olajfák hegyén
Ludwig van Beethoven: 4. 5. szimfónia
Ludwig van Beethoven: Missa solemnis
Robert Schumann: Das Paradies und die Peri
Giuseppe Verdi: Messa da Requiem
Anton Bruckner: 5. szimfónia
Anton Bruckner: 9. szimfónia
Bedrich Smetana: Má vlast
Johannes Brahms: Ein deutsches Requiem
Antonín Dvorák: Stabat Mater
Bartók Béla: Zene; Divertimento
George Gershwin: Porgy és Bess
Bécsi Filharmonikus Zenekar: Újévi Koncert 2003
Walzer Revolution
Wolfgang Amadeus Mozart: Varázsfuvola
Bécsi Filharmonikusok, Concentus Musicus Wien, Bayerischen Rundfunks, Európai Kamarazenekar, Arnold Schönberg Chor
Vezényel: Nikolaus Harnoncourt
Sony Classical, 2016 (61 CD, 3 DVD)
A XX. század a karmesterek évszázada volt, legalábbis ami a (komoly)zenei világot illeti. Légiónyi újító, forradalmár, zseni, középszerűség, mesterember, szélhámos vette kezébe a kis pálcát (vagy vezényelt anélkül). Voltak közöttük egyedi, megismételhetetlen jelenségek és olyanok is akik iskolát teremtettek és egész nemzedékekre hatottak. Nikolaus Harnoncourt (1929-2016) osztrák karmester a XX. század meghatározó zenésze, karmestere, zenekarépítője ez utóbbi csoportba tatrozott. Amikor 1953-ban megalapította a Concentus Musicus Wien régizenei együttest, új utat nyitott a modern zenei előadásmód világában.
Persze már előtte is voltak akik azzal kísérleteztek, hogy a barokk és barokk előtti korok zenéjét korabeli hangszereken és a korabeli előadásmódnak többé-kevésbé megfelelő produkcióban alkossák újra, mégis a Concentus Musicus és Harnoncourt volt akik ezt, a ma historikus előadásmódnak nevezett elképzelést elsőként kezdték elterjeszteni a zenei köztudatban. Részben az ő hatásukra kezdtek aztán gombamód felbukkanni a különböző régizenei együttesek, régizenére specializálódott karmesterek.
Ez persze már önmagában ellentmondásos hiszen ha valami, hát modern értelemben vett karmester aztán biztosan nem létezett a barokk kor előadói gyakorlatában. Ezért is utaltam fentebb arra, hogy a régizene lényegében modern zenei előadásmód. Minden kor a saját szemüvegén keresztül látja a múltat, a régizenei mozgalom pedig erős hatással volt a modern nagyzenekarok és karmesterek gondolkodásmódjára is: a mai modern zenekari hangzás, előadói elképzelések nem mentesek a régizenei mozgalom hatásától. Amely mozgalmat – miután meglátták benne az üzleti lehetőséget – előszeretettel támogatták a lemezkiadó cégek is.
És amely mozgalom születésében Harnoncourt volt az egyik kulcsfigura. Ő persze nem ragadt le a barokk korszakban, hamar kitágult előadói látóköre és vezényelt előbb klasszikus majd romantikus és modern műveket modern nagyzenekarok élén (vagy épp keringőket a bécsi újévi koncerten kétszer is). A stúdióban is otthon érezte magát, tucatszámra gyártotta a felvételeket amelyek sokszor provokálták végletes állásfoglalásokra a kritikusokat és zenerajongókat.
Lemezeit az évtizedek alatt több kiadónál készítette, utolsó korszakának felvételei a nagy zeneipari felvásárlásoknak köszönhetően ma már a Sony tulajdonát képezik. A karmester halálának évében a Sony Harnoncourt utolsó korszakának összes felvételét kiadta egy nagy gyűjteményes albumban: a 61 CD és 3 DVD 1991 és 2015 közötti felvételeket tartalmaz. (Plusz egy CD-ROM-ot is kapunk a librettókkal.)
Persze ha valaki Harnoncourt teljes életművének keresztmetszetére kíváncsi, az nem kerülheti ki a korábbi Teldec/Warner felvételeket, viszont a Sony albuma az életmű összefoglalásának, a végső szintézisnek a hatását sugallja és örvendetesen széles zenei palettát fog át. Így megfelelő áttekintést ad a karmester művészetéről.
Az album kialakítása rendkívül igényes, a lemezek egy műanyag tárolóban helyezkednek el, a keményfedeles nagy méretű könyvet pedig élmény kézbefogni. Az album összeállításánál valószínűleg Harnoncourt felesége, Alice is közreműködött, ezt abból gondolom, hogy a borítón lévő nagy méretű Harnoncourt-profilon kívül a könyv is tele van róla készült fotókkal. Ez nekem már egy picit túlzásnak tűnt, de csak ennyi kifogásom van a kivitellel kapcsolatban.
A lemezek nagyrészt zenetörténeti időrendi sorrendben követik egymást, vagyis Bach-nál kezdődnek és Gershwinnél végződnek, amit csak négy keringős lemez követ. Én is ilyen sorrendben hallgattam végig őket. A DVD-k egy 2012-es élő salzburgi Varázsfuvolát tartalmaznak (ezt én kihagytam) valamint a Lang Langgal közösen készített zongoraversenyes felvételek „így készült” kisfilmjét.
A hallgatás tehát Bach-al indult és nem is indulhatott volna jobban. Az első két CD-n Bach kantátákat hallunk (az első CD korábban még meg nem jelent felvételt tartalmaz), majd a Karácsonyi Oratórium következik (mind a Concentus Musicus előadásában). Mesterkéletlenül áradó, a természetfeletti felé vágyakozó előadások. Minden előadó tudásának legjavát adja, a felvétel hangzása pedig tökéletesen szolgálja azt, hogy kiszakadjunk a mindennapokból és az örök igazságok felé törkedhessünk.
A Karácsonyi oratóriumot egyszerre hallgattam végig. Kedvencem, René Jacobs világiasabb, operaszerűbb előadásával ellentétben Harnoncourt inkább statikus képekben ábrázol ahol minden pillanat szervesen illeszkedik a nagy egészbe. Az énekkar és a szólisták szép produkciója is ezt a célt szolgálja. Harnoncourt egész életét végigkísérte Bach zenéjével való foglalkozás, ez a felvétel méltó betetőzése ennek az életműnek.
Ezután Händel következik a sorban, méghozzá egyből egy kuriózummal: a Timotheus című oratóriummal, annak is egy speciális változatával. A művet ugyanis Mozart átdolgozta, majd az átdolgozást még egy XIX. századi szerző, Ignaz Mosel is átdolgozta. Ez a változat hangzik el egy élő felvételről. Ez volt számomra az első nagy felfedezés, ugyanis rendkívül élvezetes zene ráadásul szinte átsüt a felvételen a zenélés öröme. Frenetikus előadás. A második CD elején Harnoncourt beszédét is halljuk a mű második része előtt amit sajnos német nyelvtudás hiányában én nem értettem, bár a közönség hallhatóan nagyon jól szórakozott rajta sőt a karmesternek még énekeltetni is sikerül őket (a Sony legalább fordítást adhatott volna róla a könyvben).
Ezután a Messiás következik. Harnoncourt kissé túlfinomkodott, lassú előadása itt sajnos kevésbé tudta megragadni a figyelmemet. Az énekkarból is hiányzik az erő és a lelkesedés. Nem rossz felvétel, de nincs különösebb erénye sem.
A Messiás után ugrunk egyet, sőt át is ugorhatjuk: a következő felvétel Haydn operája, az Orlando Paladino két és fél óra tömény operai közhely. Ha már az én életemből fölöslegesen elvett ennyi időt, legalább máséból ne vegyen. Haydn a valaha élt egyik legnagyobb zeneszerző volt, de ezt a teljesítményt nem az operáival érte el. A párizsi szimfóniák három CD-je viszont már sokkal izgalmasabb, ezek a lenyűgöző előadások Harnoncourt legjobb felvételei közé tartoznak. Itt a karmesterre jellemző frazeálási, hangsúlybeli megoldások nagyon jól illeszkednek a művek karakteréhez, sőt ezeket a más előadásoknál gyakran elsikkadó részleteket még a kotta is igazolja.
A két nagy oratórium közül (A Teremtés és Az évszakok) nekem Az évszakok tetszett jobban, mert A teremtésben én nem tudok elvonatkoztatni René Jacobs remek felvételétől (bár Az évszakok estén is nehéz), másrészt pedig itt már erősen megjelenik az Harnoncourt-ra jellemző frazeálási módszer, amit David Hurwitz amerikai zenekritikus „feminim befejezésnek” nevez. Ezt Harnoncourt sok más műnél is (de nem mindenhol) csinálja, amikor is a befejező akkordok közül az utolsót szándékosan elhalkítja, pedig erre semmi indok nem lenne (kottajelzés pedig pláne). Nagyon illúzióromboló, amikor az ember várja hogy erőteljesen kicsengjen egy-egy rész, ehelyett hirtelen elhalkul. Kár, pedig nagyon szép felvételek lennének egyébként, egyszer legalább mindenképpen érdemes meghallgatni őket.
Számomra az albumban a nagy kedvencek közé tartozik a korai Mozart szimfóniák felvétele, ami 7 CD-t tölt ki. Harnoncourt Teldec-korszakában is nagyon sok korai Mozart művet rögzített, főleg fiatalkori miséket vagy például egy remek Il re pastore-t, de a fiatalkori szimfóniákat már a 90-es években vette fel, eredetileg a Deutsche Harmonia Mundinál. Ezek találhatók ebben az albumban. Úgy tűnik, Harnoncourt itt kevésbé alkalmazza azokat a furcsa jellegzetességeket (például a fentebb emlegetett feminim befejezést), viszont minden műhöz megtalálja az ideális formálást, tempókat. Minden műnek van egy íve, gyakran az első tételek mérsékeltebbek, majd a lassú középső tétel után egy felszabadult utolsó tétel következik, de nincs egy általános séma ráhúzva a művekre, legalábbis etéren. Hangzásban már inkább, mivel minden felvétel egy viszonylag visszhangos teremben készült, ahol a Concentus Musicus hangzása valahol félúton áll a például Pinnock-féle The English Concert felvételek szikárabb és áttetszőbb angol hangzása és az 50-es, 60-as években divatos „big band” Mozart között. Gazdagon burjánzó, tömbszerű, telt, lágy de ha kell harapósabb hangzás. Harnoncourt szereti a két oldalra kettéosztott vonóskart, ami egy szép egységes hangfüggönyt képez (ellentétben a sok felvételen hallható, zavaróan bal oldalra tolódott, egy pontból szóló hanggal). Ezekhez a felvételekhez sokszor vissza fogok még térni. Nem Mozart rajongóknak persze talán kevéssé érdekesek, de szerintem minden napra való szellemi táplálék.
A következő 5 CD szintén átugorható, ahol Harnoncourt az unokáival olvassa fel Mozart és az apja közötti leveleket a fiatalkori szimfóniák megfelelő részleteivel fűszerezve. (Akit érdekel, Mozart levelezésének legfontosabb része magyarul is megjelent legutoljára Györffi Miklós és Mikusi Balázs zenetörténeti igényességű könyvéban.)
Szintén a Mozart-rajongóknak és az ínyenceknek érdemes meghallgatni a fiatalkori befejezetlen Zaide című operát (a német nyelvű narráció nyugodtan átlépkedhető), ahol itt-ott – például az első felvonás befejező triójában – már megcsillan valami előleg a későbbi nagy operacsodákból is.
A többi Mozart-felvétel sajnos már nem ennyire jó. A Postakürt-szerenád kifejezetten csúnya hangzásai (például a pikkolóval), vagy a Haffner szimfónia furcsa megoldásai már a karmester modorosságainak rosszabbik oldalát mutatják. Akárcsak a 23. és 25. zongoraverseny Rudolf Buchbinderrel. Harnoncourt extrémitásig vitt dinamikai kilengései, önkényes tempómódosításai és szünetei, vagy a bizarr zenekari arányok miatt a zene elveszíti természetes folytonosságát és összefüggéstelenül epizódszerűvé válik. Ilyen a Haffner szimfónia is és különösen a 25. zongoraverseny ahol a szólista is a karmester partnere ebben. Ráadásul (és ez a gondolat már a korai szimfóniák felvételeinél is eszembe jutott) a Concentus Musicus sincs egy szinten a legjobb zenekarokkal, még a legjobb historikus zenekarokal sem. Itt-ott apróbb intonációs hibák, pontatlanságok tarkítják a képet. Persze egyáltalán nem rossz zenekar, de a legjobbakkal nincs egy szinten.
Lang Lang a 24. és a 17. szimfóniát rögzítette Harnoncourt-al és a Bécsi Filharmonikusokkal. Ez a sokkal jobban sikerült felvételek közé tartozik. A zenekar bársonyosan szép hangszíne és a szólista érzékeny játéka csipetnyi fűszert kapott a karmester jellegzetes stílusával és az összhatás itt sokkal meggyőzőbb.
Ezután viszont az album egyik nagy tévedése következik. Harnoncourt sok karmesterhez hasonlóan szeret koncepciók mentén dolgozni, itt az volt az elképzelése, hogy Mozart utolsó három szimfóniája valamiféle „zenei oratórium”, amit a könyvben hosszasan magyaráz is. De ez lényegtelen és valószínűleg tévedés is, mert mindhárom utolsó szimfónia félre van interpretálva (ismét csak a Concentus Musicus közreműködésével). A 39. szimfónia járt a legrosszabbul, de a másik kettővel is csúnyán elbánt a karmester. A koncepció jegyében például a 39.-et szinte szünet nélkül követi a 40. (a 39. saját tételei között nagyobb volt a szünet…), de ami még rosszabb, hogy a hangzás teljesen ki van fordítva: a színező, díszítő vagy ritmusjátszó szólamok természetellenesen ki vannak emelve, a dallamjátszó szólamok (főleg a hegedű) a háttérből szólnak, sokszor alig hallhatóan; ha az ember nem ismeri ezeket a műveket akkor teljesen érthetetlenné válik a zenei történés. A tempók historikus zenekarhoz képest viszonylag vállalhatóak, de a groteszk egyensúly miatt a zenei történés teljesen érthetetlen. A hangzás kaotikus, minden rendszer nélkül és ezen nem segít a visszhangos felvételi környezet sem ami csak jobban összemossa a szólamokat. A 40. és 41. szimfóniában valamivel jobb a helyzet, de a furcsa és kicsavart megoldások miatt jó ott sem lesz. Talán csak a 40. szimfónia lassú tétele sikerült jobban. A Jupiter szimfónia utolsó tételének befejezése pedig teljesen káoszba fullad.
Hullámvasútszerűen a Mozart Requiem viszont megint a jó előadások közé tartozik. Áhítattal teli, időnként talán itt is túlzottan mikromenedzselt és elfinomkodott, de mégis átélhető, szerethető és ihletett előadás.
Beethoven egy nagyon ritkán játszott művel kezdődik: Krisztus az olajfák hegyén című oratóriuma egy eddig még meg nem jelent felvételen. Számomra ez újra az album nagy felfedezései közé sorolható, bár a szerzőnek nem tartozik a legsikerültebb művei közé, Harnoncourtnak (és a kiváló előadóknak) ismét sikerült egy életteli, izgalmas produkciót összehozni. Nem utoljára hallgattam meg!
A következő CD-t viszont igen: Harnoncourt teljes Beethoven ciklust az Európai Kamarazenekarral rögzített sok évvel ezelőtt, a Concentus Musicus zenekarra élete alkonyáig várt egy Beethoven lemezhez. Ezen a 4. és 5. szimfóniát örökítette meg. Már a 4. szimfónia is újra töményen tartalmazza Harnoncourt modorosságait, az Ötödik pedig szinte már elviselhetetlen mértékben (az előadásokat ráadásul itt is zenekari intonációs problémák tarkítják).
Harnoncourt itt is olyan önkényes fogásokkal él amiket a kottaképből, de sokszor a zenéből sem lehet levezetni. Ilyen például az 5. szimfónia első tételének 21. ütemében az első hegedűk koronával jelölt félhangja, amit Harnoncourt teljesen indokolatlanul diminuendo játszik, pedig Beethoven semmi ilyet nem jelzett. Ez a fortisszimó szakasz a következő ütemben pedig már dupla fortisszimóval folytatódik, semmi nem indokolja tehát Harnoncourt megoldását. És ez csak egy kiragadott példa, folyamatosan az volt az érzésem mintha a zenét egy vidámparki eltorzított tükrön keresztül szemlélnénk ami egyes részeket groteszk módon felnagyít, másokat letompít. Harnconcourt folyamatosan (és céltalanul) a mikromenedzseléssel foglalkozik, akárcsak az utolsó Mozart szimfóniákban, itt is töltelékszólamokat hallunk értelmetlenül felnagyítva miközben a dallam elsikkad. Ez már egyáltalán nem az általam annyira kedvelt „áttetsző hangzáskép” vagy „értelmező keverés”, ez már a zenének a teljes kifordítása. Ráadásul a hangzás is groteszk, gondolok itt az 5. szimfónia utolsó tételének hajókürtszerű trombitaordítására, miközben a vonóskar valahonnan a távolból szól. Pedig a zenekar nem lenne rossz együttes, van egy mással össze nem téveszthető selymes, bécsies karakterük, ez megkülönbözteti őket a többi (például angol) historikus zenekartól, de a játékuk sajnos nem mindig elsőrangú, a karmester megoldásai pedig még rátesznek egy lapáttal.
Beethoventől Harnoncourt utolsó felvételével búcsúzunk; a Missa Solemnist a karmester halála előtt egy évvel rögzítette, ez az album nagy felvételei közé tartozik. Itt sikerül egyensúlyt találni a nagyon személyes, egyéni mondanivaló és a zene tiszteletben tartása között. Nem az egyetlen, nem „A” Missa Solemnis ez, hanem egy különös, érdekes előadás egy olyan karmestertől aki – David Hurwitz szavaival élve – élete végére megszerezte a jogot hozzá, hogy egy nagyon egyéni, szép és személyes, senki máséhoz nem hasonlítható elképzelése lehessen róla.
A romantikába Schumann Das Paradies und die Peri című oratóriumának felvételével lépünk be, de legjobb ezt is átlépni mert eléggé lagymatagra sikerült. Aki a műre kíváncsi, sokkal jobban jár Gardiner felvételével. Az sokkal feszesebb, izgalmasabb és élettelibb, Harnoncourt ezzel szemben olyan, mintha állóképek sorozata lenne. (Pedig csak 4 perccel hosszabb; Gardinerrel a mű 97 percig tart, Harnoncourtnál 101 perc.) Dorothea Röschmann nehézkes Peri-je sem áll egy szinten a Gardiner-féle változaton éneklő Barbara Bonney angyali szopránjával. Egyedül a két tenor (Christoph Strehl és Werner Güra) produkciója emlékezetes, akik nem csak énekelnek, hanem meg is formálják a szerepet.
A Verdi Requiem érdekes, de hasonlóan problémás, mint a Schumann oratórium. Egy meghallgatást megér, de annyi ennél sokkal jobb, élettelibb, erőteljesebb Requiem felvétel van, hogy nyugodtan elfelejthető. Mozart rajongóként sokszor zavar amikor (különösen a régi iskolában, mint például Karajan) Wagnerként szeretnék előadni Mozartot, itt viszont az ellenkezője fordul elő, Verdit akarják Mozartként előadni. A szólisták is Mozart-énekesek, nincs meg az az erejük ami ehhez a műhöz szükséges. A zenekar és az énekkar jó formában van, Harnoncourt kimért tempóinak köszönhetően sok, más felvételeknél rejtve maradó apró részlet előtűnik a zene szövetéből, de ez az egyetlen erénye.
Minden barokk és historikusság ellenére Harnoncourt alapvetően egy romantikus alkat, romantikus karmester volt (ezt még ő is elismeri egy interjújában). Nem volt vaskalapos „régizenész”, élete során nagyon sok romantikus művet rögzített modern nagyzenekarokkal is. És talán nem véletlen, hogy éppen itt érkezünk el az album két fénypontjához.
Bruckner 5. szimfóniáját a Bécsi Filharmonikusokkal rögzítette. És éppen itt számomra rendkívül meglepő volt, milyen biztos kézzel, világosságra törekvéssel nyúlt ehhez a gigantikus műhöz. Természetesen itt is vannak szokatlan megoldások, ilyen például a viszonylag gyorsabb tempójú Adagio, de különös módon Harnoncourt minden szokatlan elképzelése tökéletesen illeszkedik a műhöz, valamiféle magától értetődő természetességgel és frissességgel formálódik ki a keze között minden formai elem, minden tétel, minden fokozás, minden ritmus. A zenekar gazdag, meleg hangzása szépen átjön a kiváló felvételen, ráadásul a rendkívül tág dinamikai határokat is meghagyva. Fantasztikus felvétel!
Akárcsak az élő előadáson rögzített Bruckner 9. szimfónia a Bécsi Filharmonikusokkal. Talán ez a legvadabb Kilencedik felvétel Furtwängler óta. Rajta kívül például még soha nem hallottam az első tétel kódájának sikoltó trombitafelkiáltását ilyen félelmetesnek (23:52-nél), miközben a kürtök a megállíthatatlanul mindent letaglózó induló ritmust ismételgetik. És ez csak egy példa, az egész előadás vakítóan erőteljes fénnyel sugárzik. (A sugárzást csak apróbb műsorszerkesztési hibák árnyékolják, például a scherzo elejéből egy másodpercnyi le van csippentve…)
A tempók itt is viszonylag gyorsak, különösen a Scherzo triója meglepő frissességű (és mennyivel jobb is így!). A harmadik tételt is viszonylag élénkebb tempóban halljuk, mintha Harnoncourt itt azt sugallná, hogy ez valójában nem a szerző által írt utolsó szimfóniatétel (a híres disszonáns akkord sincs túlhajtva), hiszen még következett volna a rejtélyes és „vázlatban maradt” negyedik tétel amit Bruckner a halála miatt már nem tudott befejezni.
És erről szól a következő CD. Ugyanis ezen az élő felvételen Harnoncourt magyarázataival ellátva meghallgathatjuk mindazt ami fennmaradt az utolsó tételből. Bár léteznek utólagos „befejezések”, szerencsére itt csak azt halljuk amit Bruckner leírt, semmi mást. Nagyon örültem neki, hogy itt angol nyelvű magyarázatot is kapunk és számomra ez volt az egész album 61 CD-je közül a legkülönösebb, legmegrendítőbb élmény. Valójában nagyon sok minden elkészült az utolsó tételből, és nem is akarom itt mindazt a sok érdekességet elismételni amit Harnoncourt elmond a CD-n. Ezzel a tétellel Bruckner az egész szimfonikus életművét le akarta zárni és bár van amit már valószínűleg sosem tudunk meg, hogyan is készült volna el, amit viszont hallottam, számomra az is transzcendens, megrendítő élmény volt.
A hangzás (különösen a színpadkép) picit kevésbé kiegyenlített mint az 5. szimfónia esetén volt, de itt is nagyon jó, tág dinamikai határokkal.
A Bruckner után sorban következő Smetana teljes „Hazám” ciklusa a Bécsi Filharmonikusokkal szintén nagyon jól sikerült előadás, bár megmondom őszintén, eddig még nem sikerül igazán közel kerülnöm ehhez a műhöz. Ez viszont nem az előadókon múlik, a kiváló, nagy dinamikájú, áttetsző hangzás és a karmester nosztalgikus hangulatú, egységes koncepciója ezt az előadást a legjobbak közé emelik.
Nem ennyire egyértelmű a véleményem a következő albumról. Brahms Német Requiemje igazi „komoly” és elmélyülést, átszellemültséget igénylő mű. Itt viszont talán túl sok is lett az átszellemültség, köszönhetően a karmester nagyon lassú tempóinak és mélyhűtött érzelmi megközelítésének. Érdekes és egyszer meghallgatható felvétel, de a Német Requiemhez először közelítők számára nem igazán erre vezet az út. Hasonló a koncepció Dvorák Stabat Mater felvétele esetén is amely a Bajor Rádió Ének- és Zenekarával készült. Bár először hallottam ezt a művet, úgy éreztem, itt jobban érvényesül ez a koncepció. Nagyon érdekes volt Dvoráknak ez a számomra újszerű hangvétele, ami a műnek megfelelően vigasztalhatatlan és mély fájdalmat, kietlen szomorúságot tükröz. Harnaoncourt lassú, szemlélődést, átadást közvetítő felfogása mélyen átélhetővé teszi a drámát.
Nagyon más vizekre evezünk a következő felvétellel: már előre kíváncsi voltam, mi történik majd Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című művével és a Divertimentoval, ha átmegy Harnoncourt szűrőjén. Az Európai Kamarazenekarral a Zene esetén ez bámulatos színgazdagságot, áttetsző zenei szövetet, rengeteg új felfedeznivalót tartogatott. A képet csak az árnyalja, hogy különösen a második és negyedik tételben mindezt úgy sikerült elérni, hogy Bartók elképzeléseihez képest is jóval lassabb tempókat vesz a karmester. Sajnos emiatt érezhetően hiányzik a lendület, de kárpótol érte az újszerű felfogásmód. A Divertimento esetén viszont minden a helyén van, a lendületes, szinte „magyaros virtussal” előadott szélső tételek, és a nagyon komor, már a világháború előérzetét tartalmazó középső tétel (a mű 1939-ben íródott). A zenekar itt annyira markáns, „harapós” hangzással szól, mintha nem is ugyanaz lenne mint a Zene esetén. Ezt a felvételt bátran oda lehet tenni a legjobbak mellé.
Az album nagyon jól mutatja Harnoncourt sokoldalúságát, ezt tanúsítja a 2009-es Gershwin Porgy és Bess felvétel is. Nekem ez volt az első találkozásom a művel, és mivel néhány közismert művön kívül Gershwin egyéb darabjait sem igazán ismerem, nem tudok megalapozott véleményt mondani. Egy hallgatást megért, de nem lettem a mű feltétlen rajongója. A karmesterkultusz szép példája mindenesetre, hogy a mű lemezborítóján a karmester nevének betűmérete sokszorosa a zeneszerzőének…
Az album hátralévő négy lemezén pedig a karmester „tánczene” tájaira tett kirándulásait hallhatjuk, elsőként a 2003-es újévi koncert élő (és nagyonis élvezhető) felételét a Bécsi Filharmonikusokkal (a végén természetesen egy Harnoncourt-osított Kék Duna keringővel…), majd egy „koncepcióalbumot” Mozart, Johann Strauss és Joseph Lanner tánczenéivel, amikkel a karmester a bécsi keringő-forradalom kitörésének pillanatait szerette volna bemutatni. Ez a koncepció ebben az albumban talán inkább csak ürügy volt az Harnoncourt szívének kedves néhány könnyedebb zene felvételéhez, mert például Mozart K 571-es 6. német táncának párba állítása a Radetzky-indulóval nehezen értelmezhető organikus fejlődésnek. Vagy talán pont ez lenne a forradalom? Persze Harnoncourt itt is elemében van, hiszen ezekhez a zenékhez is a korabeli, mára már elfeledett vagy épp régi típusú hangszerek légióját lehet felvonultatni a Concentus Musicus nyers, harapós hangzása mellé. És mindezt egy nagyon jó hangzású felvételen.
Megjegyezném még, hogy annak ellenére, hogy vegyesen vannak az albumban élő és stúdiófelvételek, a lemezek hangzása összességében nagyon egységes. Bársonyos, telt, nagy dinamikájú, ugyanakkor nagyon tiszta és életszerű (néha kis háttérzajjal, búgással talán az utcáról vagy a légkondiból…). Az élő felvételeken a Timoteustól eltekintve nem hallható közönségzaj sem. Bár én úgy látom, nagy tévedések is vannak benne, mégis az egész album átgondolt és sajátos zenei koncepciót tükröz. Egyébként az album hallgatása során az a gondolat vetődött fel bennem, hogy Harnoncourt a karmesterek szintén Hurwitz által kategorizált két csoportja közül a „chord guy”-ok közé tartozik. Vagyis ő elsődlegesen összetett, jól kikevert hangszínekben, hangzásban, akkordokban gondolkodik. A széles spektrumot átfogó program ellenére ez a jellegzetes, gazdag, telt, picit rezonáns, tág dinamikai határok között mozgó hangzáskép szinte a teljes albumon végigvonul. A Bécsi Filharmonikusoknál ugyan kissé lágyabb, a Concentus Musicus esetén nyersebb, de végig jól felismerhető Harnoncourt keze nyoma. És talán egy picit így hagyott nyomot a zenei világon is.
Sipos Róbert (2022)