Willem Mengelberg
Live - The Radio Recordings
Concertgebouw Zenekar
Vezényel: Willem Mengelberg
Producer: Lodewijk Colette
Mastering mérnök: Rob Heerschop
Q Disc
Mengelberg élőben - a rádiófelvételek
„Mengelberg rajongók vagy leendő rajongók, mielőtt elolvasnátok a cikkemet, máris rendeljétek meg ezt az albumot. Ha elfogy, meg fogjátok bánni! Ezekért a felvételekért – rosszabb hangminőségben – én és mások nem 60, hanem 260 dollárt is fizettünk már! Megvettétek? Oké, most pedig pihenjetek és olvassátok el az értékelésemet.”
Ezekkel a sorokkal kezdi Samir Golescu kritikáját. Habár kissé reklámízű a lelkesedés, mégis hihető, hiszen a Mengelberg-diszkográfia egyik legbővebb kiadásáról van szó. A lemez a karmester halálának 50. évfordulóján, 2001-ben jelent meg. Fél évszázaddal korábban Willem Mengelberg neve már szinte feledésbe is merült a zenerajongók között. Csak korszerűtlen interpretációs megközelítések és náci karmesterek említésekor bukkant fel, felvételeinek nagy része pedig elenyészett vagy az archívumok mélyén pihent. Aztán a történelem nem is vehetett volna nagyobb fordulatot: ma már a XX. század legnagyobb karmesterei között tartják számon, olyan előkelő társaságban mint Arturo Toscanini, Leopold Stokowski, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein és Herbert von Karajan – ezt a hírnevet pedig jórészt a CD-n megjelent újrakiadásoknak köszönheti.
A holland rádióban Mengelberg előadásait 1936 és 1944 között viszonylag sokszor rögzítették túlnyomó részben lakklemezekre. A felvételek legtöbbje 1939-40-ben készült. Hangminőségük az életkorukat figyelembe véve elfogadható, legtöbbször nem is nagyon maradnak el a korszak stúdióban készült Telefunken felvételeitől, néhány esetben pedig ugyanolyan minőségűek. Ez a nagy örökség elég furcsa módon keringett a gyűjtők körében, jegyzi meg Golescu. Néhányuk elég sokáig elérhető volt különböző kiadóknál LP-n, aztán CD-n is (például az 1940-es Beethoven-ciklus vagy a Mahler Negyedik), másokat nagyon nehéz vagy lehetetlen volt beszerezni, hiszen szinte sosem publikálták, néhányuk a gyűjtők között kazettán vagy orsós szalagokon keringett azokon a veszélyes underground csatornákon a régi, romantikus időkben…
Meg kell jegyezni, hogy az albumban lévő egyetlen felvétel sem újdonság, mindegyik elérhető volt már korábban is. A válogatásban a producer, Lodewijk Colette segítségére volt Daniël Esser is, a Concertgebouw Zenekar csellistája. Ugyanakkor jelentős plusz, hogy a producer legtöbbször úgy határozott, ne vágják ki Mengelberg jellegzetes kettős kopogását, ami minden előadás előtt szokása volt. Még az egyes tételek között is benne hagyták ezt (gyakran a zenekar hangolásával együtt). Ez a kis „figyelemfelhívás” hozzáad valamit az esemény emelkedettségéhez.
Akik esetleg nem ismernék, Mengelberg művészetének egyik fontos jegye – ami megkülönbözteti őt a többi nagy névtől (csak némileg Stokowskit kivéve) – az bizonyos interpretációs technikák hangsúlyos használata, ami a XX. század első felében eléggé megszokott volt. Ilyen például a vonós portamento, a rubato, az azonnali tempóváltások és az ún. rugalmas tempó bőséges használata, valamint a hangszerelésben való feltűnő módosítások. A mai hallgató számára ezek a jellemzők egyszerre sokkolóak és kinyilatkoztatás-szerűek, hiszen az azóta eltelt három nemzedék alatt a Toscanini és Weingartner nevével fémjelzett „objektív” megköztelítés vált uralkodóvá. Azok közül, akik szintén használták egykor ezeket a „korszerűtlen” technikákat, Mengelberg azzal emelkedik ki, hogy egyaránt ér el vele azonnali hatást és mutat rá a mű szerkezeti összetevőire. Amikor ezeket Bach, Mozart vagy Beethoven esetén használja, az sokak szerint megkérdőjelezhető, de a romantikus repertoárban és Mengelberg kortársai esetén ez néhány hallgatónak annyira meggyőző, hogy szinte megkérdőjelezik a mai „partitúra szerinti” zenekari előadásokat.
Mengelberg fennmaradt stúdiófelvételei a New York-i Filharmonikus-Szimfonikus zenekarral készített akusztikus felvételektől a Második Világháborúban a Berlini Filharmonikusokkal és a Concertgebouw zenekarral (COA) készített felvételekig terjed. Ezeket azóta szinte teljes egészében újra kiadták vagy „hivatalosan” (az eredeti kiadó vagy jogutódja által) vagy más módon (és sok „kalóz” kiadás sokkal realisztikusabban szól, mint azok hivatalos verziói). Ezen kívül Mengelberg sok koncertfelvétele is fennmaradt az utókornak a 30-as évek közepétől egyészen 1944-ig – a korszakot figyelembe véve ez igen jelentős mennyiséget jelent.
A lemezek hangminőségének – több évet átölelő archív kiadványról lévén szó – nem szánok külön fejezetet, hanem az egyes felvételek esetén ha szükséges, külön írok róla. Aki jól ismeri a jó minőségű archív kiadványokat, tudja, hogy nagyjából mire számítson. Különben a hangminőség a legtöbb esetben nagyon jó, jobb mint bármely korábbi kiadáson (Michael G Thomas Archive Documents-je, Lys, Music and Arts, stb.), kivéve azokat, amiket Hubert Wendel vagy a japán Opus Kura kiadó adott ki. Ha összehasonlítjuk a manapság és korábban elérhető lemezeket és ezt, az eredmény elég egyértelmű: az Opus Kura, Wendel CD-i és a Q Disc a legjobb. (Opus Kura lemezeken viszont csak Mengelberg kereskedelmi felvételei jelennek meg, így a Q Disc albummal a Mahler 5. Adagiettoján kívül nincs átfedés.) Hangzásuk elég közel van egymáshoz. Egy esetben (Mahler Negyedik) alig megkülönböztethető. Más esetekben a Wendel CD még mindig jobban tetszik nekem (pl. a Brahms Hegedűverseny, a Császár zongoraverseny), ott picit testesebb a hang, de nem garantálom, hogy más rendszeren is ez lesz az eredmény, mert a különbség kicsi. Két átírás viszont nem üti meg a szintet: Mahler Adagiettója és a Halál és megdicsőülés (mindkettőről a CD részletesebb ismertetésénél írok). És van még egy probléma: néhány felvétel esetén a különböző lemezoldalakról származó felvételek illesztése nem tökéletes, kis ugrást okoz a zenében. Ezeket a hibákat a restaurálás során ki kellett volna javítani.
Az öt nyelvű kísérőfüzet tömör tájékoztatást nyújt az album felvételeiről, egy rövid életrajzot Mengelbergről, mély elemzést a zenéről, Mengelberg interpretációs megközelítéséről és információt a szólistákról. A felvételek eredetéről és a restaurációs munkáról még nem ártott volna valami, különösen, hogy sok eredeti lemez valószínűleg már nem is létezik.
Az album erősen ajánlott a Mengelberg rajongóknak de még inkább azoknak, akik eddig csak kereskedelmi felvételeit ismerik.
A felvételek
Az album némileg kedvezőtlenül indul: Weber Oberon nyitányának első része egy kicsit magasra van hangolva – de a Mengelberg védjegyévé vált, a karmesteri pálcával való kettős koppantástól kezdve az előadás finoman fellebbenti a fátylat az albumról mégpedig (amennyiben az ember nincs hozzászokva) Mengelberg jellegzetességeinek azonnali meglepő demonstrációjával: a Concertgebouw vonósai már az első ütemtől kezdve pontos portamentót játszanak, erőteljes staccatót hallunk a fafúvóktól néhány ütemmel később és élénk tempójú fegyelmezett, virtuóz játékot az allegrótól kezdve végig. Ezen a lemezen meghallgathatjuk Beethoven „Császár” zongoraversenyét Cor de Groot közreműködésével, akinek erőteljes és színgazdag megközelítése – nem is szólva saját tempójának hajlékonyságáról – kiváló összhangban van Mengelbergével. Ilyen összhang szólista, zenekar és karmester között nem gyakori, nekem Furtwängler és Edwin Fischer jutott eszembe, akik szintén felvették a zongoraversenyt. Mindkét legendás felvételben megvan Beethoven zenéjének hihetetlen sodrása, a magasztosság, az isteni erő érzése – Apollónian visszafogva, rövid lávakitörésekkel. Mengelberg ezen túl a részletekben még meggyőzőbb. (Ahogy a 3. tétel végén lehalkítja az üstdobot, az példátlan.) A második tétel elejének formálása pedig olyan szép, amit soha nem lehet elfelejteni. Úgy tűnik, a lemezek egy része elég rossz állapotban volt, néha alacsonyfrekvenciás puffanások is hallhatóak. Ennek az előadásnak egyetlen másik kiadása Wendel Mengelberg sorozatának 8. lemezén hallható (Mozart 19. zongoraversenyével egyben, amit Willem Andriessen-el vettek fel 1940. október 13-án). Wendel ott azt állítja, hogy a zongoraverseny lemezei túl rossz állapotban voltak négy helyen is, ezért megoldotta a problémát úgy, hogy de Groot Philips felvételével (Residency Zenekar/Van Otterloo) kipótolta ezeket a részleteket. Aki ezeket még nem hallotta, annak fel sem tűnne, hiszen alig több, mint három perc az egész. A Q Disc mérnökei nyilvánvalóan hozzáfértek az eredeti lemezekhez, habár ezek is időnként elég rossz állapotúnak hangzanak (például az első tételben 10 perc 10 másodperctől 35 másodpercen keresztül recseg-ropog az egész felvétel).
A Q disc album minden, Mengelberg által készített Mahler-felvételt tartalmaz, ezek közül kettő szintén az első lemezen található. Mengelberg a zeneszerző közeli barátja és kiváló előadója volt. (Úgy hírlik, Alma Mahler a Dal a földről posztumusz premierjével Mengelberget szerette volna megbízni, de ezt végül Mahler leghíresebb tanítványa, Bruno Walter vezényelte.) Az Egy vándorlegény dalai Mahler korai műve, ennek élő előadása meghazudtolja azt a gyakran ismételgetett véleményt, miszerint Mengelberg inkább túlinterpretált előadás helyett. Hermann Schey bariton bár néha kicsit mintha hamisan énekelne, jól bemutatja a mű fiatalos lelkesedését és félelmét, kihangsúlyozza, átadja a dalok hangulatát, Mengelberg zenekara pedig szorosan követi. Ezekben az előadásokban Mahler stílusa – nem úgy, mint másoknál – feszült, de nem hisztérikus, mentes a szerkezeti széteséstől, érzelmes anélkül, hogy giccses lenne. Kár, hogy az énekes túl hangos a zenekarhoz képest, bár a hangja nem bántóan éles, mint oly sok régi felvétel esetén. Az 5. szimfónia Adagiettója 1926-ból igazi hangfelvételi mérföldkő: a COA egyik legkorábbi felvétele és rendkívüli mintája a szerkezet bemutatásának és az érzelmi töltés szolgálatában álló hajlékony tempónak. Sajnos ez az átírás két hibától is szenved: a Mark Obert-Thorn által készített Pearl albumon kijavították az eredeti lemez két oldala között lévő hangmagasság-különbséget, míg itt nem, a producerek pedig kereskedelmi forgalomba került lemezt használtak forrásként, ami gyenge állapotban van. (És meg kell jegyezni, ez stúdiófelvétel, nem pedig élő.)
A második lemez a XX. század elejének tipikus felfogása szerinti nagyarányú Bach előadással kezdődik. A Weichet nur esküvői kantátában nagy vonósnégyest használnak valamint egy módosított zongorát, ami úgy szól, mintha egy nagyon nagy, nagyon hangos csembaló lenne. Ez a romantizált előadás a modern Bach-felfogás ellentéte, viszont a darab érzelmi aspektusát kihangsúlyozza. A COA állandó szólistája, a holland szoprán, To van de Sluys gazdagon kifejező előadást nyújt. A hangi egyensúly mindazonáltal kissé furcsa, mert a „clavicsembaló” jóval inkább az előtérből szól, mint van de Sluys. Ezután Schubert Claudine von Villa Bella és Rosamunde műveiből kapunk egy válogatást Betty van den Bosch-Schmidt szoprán közreműködésével, bár az ő hangja kicsit nehézkesebb és néha mintha hadilábon állna Schubert finomságaival és Mengelberg kíséretével. Schubert Ständchen-je teljesen más, elbűvölő és karcsú előadás szintén van den Bosch-Schmidt főszereplésével és a zenekarhoz csatlakozott Amsterdams Toonkunstkoor női tagjaival. Sajnos itt a szoprán szólista magas hangjai elég élesek.
A második lemez utolsó produkciója Brahms 3. szimfóniája 1944 februárjából – ez időrendben a legutolsó felvétele az albumnak. Az 1931-es kereskedelmi Columbia felvétellel való összehasonlítás nagyon beszédes: bár nagyjából hasonló a megközelítés, a későbbi felvétel vonósainak intonációja nem egyenértékű a korábbi felvételével, a zenekar hibái pedig sokkal feltűnőbbek itt, mint máshol. (Megjegyzendő, hogy eddigre a zenekar számos zsidó zenésze már áldozatul esett a megszálló náci rezsim barbár intézkedéseinek.) A hangminőség is jelentősen gyengébb, mint az 1931-es lemezé és a Q Disc albumának többi felvételéé – ez talán a háború miatt szükségessé vált technikai kompromisszumok miatt van. Bár a zenekar nehez indul be, mégis rendkívüli felvétel. A 2. és 3. tétel olyan fennkölten érzelmes, ami után az ember nem vágyik mást hallgatni (még Furtwänglert, Knappertsbusch-t vagy Abendroth-ot sem). Fájdalmasan gyönyörű és a frazeálás még Mengelbergi szint szerint is hihetetlen szabadsággal megszólaltatott!
A harmadik lemez bevezető darabját is hangmagasságingadozások zavarják. Mozart Varázsfuvola nyitányának előadása Mengelberg legalaposabb partitúra-átdolgozását mutatja és egyben a COA zenekari játékának egyik legszebb példája is. Bár erőteljes előadás, bevallom, én mégsem Mengelberggel hallgatnám legszívesebben ezt a nyitányt. A lemezen két versenymű is szerepel: a COA első fuvolása, Hubert Bahrwahser elegáns és kifejező előadásmódjával Mozart 2. fuvolaversenye egyéni hangon csendül fel, ami nekem sokkal jobban tetszett, mint a nyitány. Sokkal könnyedebb zenekari kíséret és frissebb tempók. Az pedig kifejezetten meglepetés volt – bár az előadástól függetlenül – amikor először meghallottam a harmadik tételt: hiszen ez a Szöktetésből Blonde 2. felvonásbeli áriájának (Welche Wonne, welche Lust) dallama!
Az amerikai származású hegedűművész, Guila Bustabo, akit csodagyerekként tartottak számon, közreműködik Bruch 1. Hegedűversenyében (22 éves volt ekkor). A szélső tételekben bőséges virtuozitással valamint meglepően szentimentalizmusmentesen, de líraian az Adagioban. Játéka erőteljes és szenvedélyes, összességében véve még a régi, romantikus iskola tagja, de ezt izgalmas zabolázatlansága ellensúlyozza. Mengelberg váratlan részleteket tár elő és ritka, a szerkezetre jó betekintést nyújtó frazeálást használ. A hegedű és zenekar egy zenei akarattá válik, a hegedűs hihetetlen intelligenciával érzi, hogy mikor kell a zenekaron áthallani őt és mikor nem. Ez szinte páratlan. És emlékezzünk rá, hogy ez koncertfelvétel, amit anélkül adtak elő, hogy az utókor ítéletére egyáltalán gondoltak volna. Megjegyezndő, hogy az első tételben 5:50 körül itt is hallható egy durva felvételi hiba és a hangminőség elég ingadozó, de azért elfogadható.
Két énekes kincs is található a harmadik lemezen. Ria Ginster Mozart Bella mia fiamma koncertáriáját adja elő 1942-ben. A Resta, o cara felváltva karcsú és lelkes, nagyszerűen oldja meg az album egyik technikailag problémásabb darabját. Puccini Pillangókisasszonyából Grace Moore adja elő 1936-ban az Un bel dí áriát és a népszerű Ciribiribin-t, melyek ritkán hallható emlékei a nagyszerű szoprán korai karrierjének, ami egy évtizeddel később hirtelen megszakadt, amikor repülőgépszerencsétlenségben meghalt. Az ária ritka példája Mengelberg operai repertoárjának, kihangsúlyozva a kíséret zenekari színeit, a zenekar álomszép mengelbergi portamentókkal követ, a szólistát sokkal jobb éneklésre inspirálva, mint a Pearl Moore-albumán lévő stúdiófelvételen.
A negyedik lemez két „helyi érdekeltségű” darabbal kezdődik: Wagenaar De getemde feeks nyitányára jól érezhetően hatott a korai Richard Strauss. Mengelberg segítségével a darab szinte a COA egyedi hangzására lett szabva. Chopin 2. zongoraversenye Theo van der Pas közreműködésével némileg problémás, mert a szólista egyszerűsítő, sallangmentes előadása nem igazán illeszkedik Mengelberg erőteljes és kifejező zenekari kíséretéhez, így a kontraszt nem előnyös a szólista számára. De legalább lehetőségünk van, hogy megpillantsuk Mengelberg művészetét a Chopin-rubato technikában – amelyet Claudio Arrau is erősen dícsért könyvében.
A lemez Csajkovszkij 5. szimfóniájának felvételével ér véget 1939-ből, ami már régebb óta fel-felbukkan különböző átírásokban (néhányukból hiányzik a kezdő ütem). Mengelberg az 5.-ből három teljes stúdiófelvételt készített (egy mára már elveszett felvétel 1920-ból a New York-i Filharmonikus-Szimfonikus zenekarral, egy 1928-as a COA-val és egy 1940-es a Berlini Filharmonikusokkal.) és a második és harmadik tételből készült még felvétel a COA-val 1927-ben. Ez a jelenlegi felvétel nekem sokkal jobban tetszik mint az 1927-es vagy az 1940-es (azok sem rosszak), de sajnos nem mentes némi hangzásbeli problémáktól, bár hangzási egyensúlya és dinamikája jobb, mint amazoké. Mint minden másik felvételen, Mengelberg itt is betesz két húzást a fináléba, amit a partitúra ismerői vélhetően megcsonkításnak fognak tartani, de Mengelberg azt állította, hogy a húzásokat még a zeneszerző testvére, Mogyeszt hagyta jóvá. Az előadás magán viseli Mengelberg Csajkovszkij-felfogásának összes jellemzőjét: szabad portamento, éles vonókezelés és különösen a hatalmas „érzelmi hullámvasutat” jelentő tempó- és dinamikamódosítások. Bár a jelenlegi átírás jobb minőségű, mint a korábbiak, egy dologban egyezik azokkal: ugynaz a ronda vágás hallható a 100. ütem előtt, ez közismert hiba, a producerek ki tudták volna javítani.
Egy lehető legkevésbé „historikus” Bach következik az 5. lemezen: az F-dúr csembalóverseny Agi Jambor közreműködésével. A szélső tételekben vett tempók lassabbak, mint napjainkban, mindazonáltal sikerül egyfajta lendületet vinni az előadásba, a középső tétel pedig csendes alázattal szól. Ez az egyik kedvencem Mengelberg Bach-előadásaiból. A CD borítók a versenyművet és a BWV 202-es kantátát „stúdió felvételként” jelölik, de nem derül ki, hogy ez mit is jelent. A csembalóverseny kétségtelenül koncertfelvétel, ebben dr. Joseph Stevens baltimorei pszichiáter és zenetudós is megerősít, aki élete utolsó tíz évében a magyar zongorista közeli barátja volt (Agi Jambor 1997-ben halt meg Baltimore-ban 87 éves korában). Jambor elmesélte dr. Stephensnek a csembalóverseny 1939-es próbáit Mengelberggel, és megjegyezte, mennyire meglepődött, amikor az előadáson a karmester más tempót vett, mint a próbán! A következő darab Kodály Háry János szvitje, amit Mengelberg és a COA szépen kihozza a darab virtuóz és színgazdag jellegzetességeit. Érdemes megfigyelni, hogyan alkalmazza Mengelberg a zenekar hangerejét a szóló cimbaloméhoz, valamint a visszatérést hogyan változtatja meg. A Dal tételben ugyan érezni, hogy az előadók fülében nincs ott a „Tiszán innen, Dunán túl” szövege, érezni némi „akcentust”, az Intermezzo tételben viszont már nem, az remek, talán néhol kicsit lehetne lassabb. A felvétel hangzása is jó.
A lemez Brahms Hegedűversenyének 1943-as felvételével ér véget. A szólistát, Hermann Krebberst ekkoriban nevezték ki a hágai Residentieorkest koncertmesterének, két évtizeddel később pedig a COA koncertmestere lett és Európa egyik legelismertebb hegedűtanárává vált. Krebbers erős intenzitást visz az első tétel szólójába, ami kontrasztos hatást kelt második tétel finom és szívélyes hangvételével és a finálé büszke virtuozitásával. Ez a felvétel erős bizonyítéka, hogy ha a nácik nem szállták volna meg Hollandiát és nem lett volna meg a hágai állás biztonsága, Krebbers könnyen sikeres nemzetközi szólókarrierbe kezdhetett volna. A felvétel 1943. április 13-án készült, pont egy fél évszázaddal azután, hogy Mengelberg vezényelte a művet Joachim Józseffel, akinek a szerző a Hegedűversenyt ajánlotta.
A hatodik lemez Beethoven Egmont nyitányával kezdődik. Nagyon jó előadás: ha kell finom és árnyalt, ha kell, erős és kérlelhetetlen. Emellett hallható a Mengelberg által újraírt üstdobszólam a kódában – szenzációs effektus. Ha vulgáris volt (?), Mengelberg még azt is tudta, hogy legyen vulgáris előkelő stílusban! Ezt követően az album egyik csúcspontja következik: Bartók 2. Hegedűversenyének világpremierje Székely Zoltánnal. Az előadás egészen felvillanyozó – Székely Bartóknak hosszú ideig művészi partnere volt, így tökéletes eredetiséggel játszik, Mengelberg és a COA pedig úgy, mintha évek óta játszanák a darabot és még mindig izgalmasnak találnák. Az előadás némileg gyorsabb, mint manapság szokásos. A mérnökök itt szinte csodát műveltek a rossz állapotú nyersanyaggal – a Philips egy évtizeddel korábbi kiadásával való összehasonlítás igen beszédes: az ő „NoNoise” technológiájuk sikeresen meghagyta a felületi zajt viszont eltávolította a Concertgebouw egyedi akusztikus légkörét. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy bár a Hungaroton kiadásában ugyanez az előadás némileg zajosabb, de jobb az aurája, jobban hallható a koncertterem akutzsikája. A lemez egy másik világpremierrel végződik: Kodály Páva-variációival. Mengelberg a „Concerto zenekarra” megközelítést választja, kidomborítja a mű szólisztikus motívumait, de eközben Kodály egyedi hangját is meghagyja.
A hetedik lemezen kedvelt „töltelék-darabok” foglaltak helyet nagyszerű előadásban, valamint egy pompás előadása egy alulértékelt versenyműnek – Debussy Fantaisie zongorára és zenekarra Walter Gieseking szóló közreműködésével egy 1938-as koncertről. Hangilag ugyanolyan jó, művészileg pedig még jobb, mint Gieseking „hivatalos” EMI felvétele egy jó évtizeddel későbbről és megkérdőjelezi, hogy miért esett ki ez a mű a repertoárból. A fennmaradó darabok kiegészítőek: Wagner Tannhäuser nyitányának slágerdarab-előadása és három zenekari részlet Berlioz Faust elkárhozásából. Ravel 2. Daphnis és Chloe szvitje már korábban megjelent CD-n, de nagyon rossz minőségben. Azok a nagy hollywood-i portamentók Mengelberg interpretációjában a Hajnal részben még talán az ő mércéje szerint is túl vannak a határon, de a Pantomime igazi költői előadás, a Danse Générale pedig még sosem volt ennél izgalmasabb, és milyen élmény ezt a nagyszerű előadást elsőként ilyen jó hangminőségben hallani.
Edvard Grieg Mengelberg korai pártfogója volt, támogatta is karmesteri ambícióit. Az ő 1. Peer Gynt szvitje nyitja a 8. lemezt. Mengelberg a finomságokra, a színekre és természetesen a rubatóra helyezi a hangsúlyt ebben a műben, ami kevésbé képzeletdús kezekben nehézkesen és elcsépelten szól. Anitra tánca ezután minden más előadásban szögletesnek fog hangzani. Mengelberg korai pályafutásakor egy amszterdami koncert után Grieg annyira fellelkesült, hogy beszédet intézett a hallgatósághoz, arra buzdítva őket, hogy használják fel Mengelberg zsenialitását és élvezzék előadásait. Ezzel a felvétellel is biztosan meg lenne elégedve.
Bloch Hegedűversenye Mengelberg legközismertebb „nem hivatalos” lemezein is rajta volt már és a hozzáértők szerint olyan előadásban hallható, ami – akárcsak a Debussy mű esetében – csodálkozásra késztet, hogy miért nem játszák többet. Ez talán Mengelberg és Szigeti József, a szólista interpretációjának köszönhető, akik eltüntetnek sok szerkezeti problémát, amelyek avatatlanabb kezekben ormótlan, vastag versenyművé változtatják ezt a darabot. Nos nekem a nagyszerű interpretáció ellenére sem tetszett, bár felfedeztem benne némi népzenei ízt. Az 1939-es élő felvétel különben rendkívül jól sikerült. Szigeti hegedűhangja eszményien szép (ami a régi felvételeknél pedig nem mindig jön át), átható hangzása pedig jól illeszkedik a Concertgebouw terembe.
A lemez utolsó darabja az egyik legnehezebben beszerezhető stúdiófelvétel, legalábbis CD-n: Strauss Halál és megdicsőülése. Ezt a Telefunken cégnek készítették 1942-ben, de nem nyerte el annyira a kritikusok tetszését, mint Mengelberg egyéb Strauss felvételei. Az előadást hallva nehéz megérteni, miért: bár van néhány botlás a vonóskarban és az átlaos intonácóban, a felvétel minden egyéb tekintetben kiemelkedő mindazzal az erővel és intenzitással, ami oly jól jellemzi Mengelberg megközelítését Strausshoz. Viszont az átírás nem jó, a hangzás összehasonlíthatatlanul jobb a Wendel CD-n, ahol természetesebb, nyíltabb, erőteljesebb (a Q-albumon valószínűleg drasztikusabb szűrést alkalmaztak).
A kilencedik lemez teljes egészében egy művet tartalmaz: Beethoven 9. szimfóniáját a COA 1937-38-as évadának egyik utolsó előadásáról. A hangzás nem olyan jó, mint a Philips lemezen lévő 1940-es felvételé és ez az átírás talán a kelleténél kicsit több zajszűrést is elszenvedett, mint az album többi felvétele. (Valószínűleg a szerkesztők azért döntöttek emellett a felvétel mellett, mert korábban nem nagyon lehetett beszerezni.) A két előadás hasonló színvonalú és szinte azonos interpretáció. Akik Beethoven 9. szimfóniáját először hallják Mengelberg előadásában, talán annyira zavarónak találják a nagy sűrűségű „Mengelbergizmust”, hogy nem fedezik fel az előadás erényeit: erőteljes lendület, szilárd szerkezeti összetartás az első három tételben, a finálé pedig tényleg téma és variációknak tűnik és rendkívüli odafigyelés van benne a belső szólomokra és hangokra, amelyek korábban nem tűntek fel („áthangszerelésekkel” vagy anélkül sem). A finálében az énekeseket és az énekkart jobban sikerült rögzíteni, mint a másik kettőnél és merem állítani, hogy jobban is énekelnek. Bámulatos ez a tétel, az egyik leghatásosabb, amit valaha hallottam, kivéve néhány kiegyensúlyozatlanságot a felvételben. Ilyen a nagy kórustabló a B-dúrban induló fugato után, ahol a hegedűk D-dúr slákalemeneteit nem lehet hallani. A kórus ennek ellenére rendkívül kiegyenlített és a szövegben lévő „Kuss” és „muss” szótagok rímelését Megelberg remekül kiemeli.
Az utolsó CD Mahler 4. szimfóniájának élő előadását tartalmazza Jo Vincent közreműködésével: egy kiemelkedő egyéni előadás, amiről már annyit írtak az idők folyamán, hogy nehéz lenne bármit is hozzátenni. Az átírás minősége a legjobbak között van. Minden Mahler gyűjtemények tartalmaznia kell a 4. szimfónia felvételét Mengelberggel, ami összetéveszthetetlen előadás és közvetlen kapcsolat a zeneszerzőhöz. Rendkívül sajnálatos, hogy Mengelberg nem rögzített több Mahler szimfóniát. Régebben az a szóbeszéd járta, hogy a 30-as évek végén a Victor társaság tervezett egy felvételt a Dal a Földről dalciklusról a New York-i Filharmonikusokkal, de ezt aztán mégsem kivitelezték. Tragédia!
A acetátlemez (lakklemez) az hanglemezek gyártásának folyamatában a teszt-vágás médiuma volt. Mielőtt a magnószalag megjelent volna, ez volt a hangrögzítés általános módja a rádiókban is. Ez a technológia ugyanazt a lemezvágó berendezést használta, ami a lemeznyomáshoz használt inverz nyomóformák (úgynevezett apa-lemezek) öntéséhez szükséges, formájában a hanglemezekkel megegyező fém mesterlemezre (anya-lemez) vágta a barázdát, azzal a különbséggel, hogy tiszta fém nyersanyag helyett egy acetáttal (egyfajta műanyag) bevont fémlemezre dolgozott. Ez tehát egy direktvágású (és nem nyomóformákkal sajtolt) egyedi hanglemez. Elkészítése nem csak nagyságrendekkel gyorsabb, mint a hagyományos lemezpréseléses eljárás, de nem teszi szükségessé költséges nyomóformák létrehozását sem. Viszont a vinylből készült hanglemezekkel szemben jóval kevesebbszer játszható le hallható minőségromlás nélkül.
A DVD
A sok CD mellett egy bónusz DVD is került a doboba: Mengelberg a zenekart vezényli 1931-ben. A felvételt a Sonores Tobis készítette a Epinay-sur-Seine-ben technikai képességeik demonstrálására. Van viszont egy kis zavar a DVD-vel kapcsolatban. Egy Teldec DVD (The Art of Conducting) is bemutatja ezeket a felvételeket. Ott kihangsúlyozzák, hogy Mengelberg nagyon népszerű volt Franciaországban és szeretett volna felvételt is készíteni, de bizonyos okok miatt ezt nem lehetett Amszterdamban megcsinálni. Ezért a franciák az egyik legnagyobb stúdiójukban a lehető legrészletesebben felépítették a Concertgebouw Hall mását. A tesztek és a felvétel nagyjából három napig tartott, a közönség tapsát pedig utólag vágták a felvételre. Ezen a DVD-n viszont a Concertgebouwot kívülről is mutatják, Mengelberg pedig a hátsó lépcsőn keresztül érkezik a színpadra és a közönségről is számos képet mutatnak, mintha tényleg Hollandiában vették volna fel.
Sajnos a felvétel nem tűnik olyan jó állapotban lévőnek, mint amit a Teldec Art of Conducting DVD-jén láthattunk. A film néhány kisebb részlete hiányzik is, mint például a Weber-ből hiányzó negyed- és félmásodpercek. És a felvétel 25 képkocka/másodperc sebességgel forog, nem pedig a helyes 24-el, nyilvánvalóan azért, hogy megfeleljen a PAL szabványnak, viszont így a hang is magasabb.
De akkor is micsoda felvétel! Mengelberg technikája elég hasonló Nikisch Artúréhoz (akinek művészetét sajnálatos módon csak egy némafilmen sikerült megörökíteni), a karjainak mozgása elég merev, de az ütés kifogástalanul tiszta és utasításainak nagy részét arckifejezésével és szemével közvetíti. A zenekar képe is jellemző: 1931-től kezdve volt néhány női tagja is az együttes vonóskarának, ami nem volt túl jellemző a kor elsőrangú zenekarainál. A zenélés pedig nagyon érdekes. Weber Oberon nyitánya virtuóz előadásban tárul elénk. Bizet L’arlésienne szvitjének Adagiettoja finoman formált, az utolsó részben pedig Mengelberg lelkesen vezényli Berlioz Rákóczi Indulóját a Faust Elkárhozásából. A hangminőség némileg tisztább, mint a korszak lemezes felvételeié különösen a középhangok tartományában, probléma csak a hangosabb részeknél van, ahol jelentős torzítás és túlvezérlés hallható.
A felvételek listája
CD 1:
Weber: Oberon nyitány (1940. október 13.)
Beethoven: 5. „Császár” zongoraverseny; szólista: Cor de Groot (1942. nájus 9.)
Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen; bariton: Hermann Schey (1939. november 23.)
Mahler: Adagietto az 5. szimfóniából (Columbia felvétel, 1926. május)
CD 2:
Bach: Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202; szoprán: To van der Sluys (1939. április 17.)
Schubert: „Liebe schwärmt auf allen Wegen” a Claudine von Villa Bella-ból D.239
Schubert: „Ständchen; Der Vollmond strahlt auf Bergeshöhn” a Rosamunde-ból
szoprán: Betty van den Bosch-Schmidt
Ladies Amsterdams Toonkunstkoor (Ständchen) (1940. december 19.)
Brahms: 3. szimfónia (1944. február 27.)
CD 3:
Mozart: A varázsfvola nyitánya (1942. március 5.)
Mozart: 2. fuvolaverseny; fuvola: Hubert Barwahser (1942. március 5.)
Mozart: „Bella mia fiamma … Resta, o cara”; szoprán: Ria Ginster (1942. március 5.)
Bruch: 1. Hegedűverseny; hegedű: Guila Bustabo (1940. október 27.)
Puccini: „Un bel dì vedremo” a Pillangókisasszonyból
Pestalozza: Ciribiribin; szoprán: Grace Moore; zongora: Gibner King (1936. január 23.)
CD 4:
Wagenaar: De getemde feeks nyitány (1940. október 10.)
Chopin: 2. zongoraverseny; zongora: Theo van der Pas (1943. április 9.)
Csajkovszkij: 5. szimfónia (1939. november 26.)
CD 5:
Bach: f-moll zongoraverseny; zongora: Agi Jambor (1939. április 17.)
Kodály: Háry János Szvit (1940. december 12.)
Brahms: Hegedűverseny; hegedű: Herman Krebbers (1943. április 13.)
CD 6:
Beethoven: Egmont nyitány (1943. április 29.)
Bartók: Hegedűverseny; hegedű: Székely Zoltán (1939. március 23. világpremier)
Kodály: Páva variációk (1939. november 23. világpremier)
CD 7:
Wagner: Tannhäuser nyitány (1940. augusztus 10.)
Debussy: Fantaisie; zongora: Walter Gieseking (1938. október 6.)
Ravel: Daphnis et Chloé 2. szvit (1938. október 6.)
Berlioz: Három részlet a Faust elkárhozásából (1943. március 21.)
CD 8:
Grieg: Peer Gynt Suite No. 1 (1943. április 15.)
Bloch: Hegedűverseny; hegedű: Szigeti József (1939. november 9.)
Strauss: Tod und Verklärung (Telefunken, 1942. április)
CD 9:
Beethoven: 9. szimfónia; szólisták: To van der Sluys, Suze Luger, Louis van Tulder, Willem Ravelli; Amsterdams Toonkunstkoor; Koninklijk Oratoriumkoor (1938. május 31.)
CD 10:
Mahler: 4. szimfónia; szoprán: Jo Vincent (1939. november 9.)
DVD:
Weber: Oberon nyitány Bizet: Adagietto a L’arlésienne szvitből Berlioz: Magyar induló a Faust elkárhozásából (Tobis-Klangfilm Párizs, 1931)
Sipos Róbert (2010)
Samir Golescu, Robert Benson és Gene Gaudette írásának felhasználásával.