A főoldalon megtalálható a saját hifi rendszerem komponenseinek listája, ebben a cikkben viszont bővebben is ismertetem azokat. Mivel a rendszer legfontosabb elemei a forrás kivételével a magyar Dunaudio manufaktúra termékei, elsőként talán egy pár szót érdemes magáról a gyártóról ejteni.
A Dunaudio régi múltra tekint vissza: 1991-ben alakult, ezzel a rendszerváltás utáni első magyar manufaktúrák között volt. Az évek során készítettek hangsugárzót, elektroncsöves és félvezetős erősítőket, de érdemes megjegyezni, hogy ők készítették az első szériagyártott magyar DAC-ot is. A 90-es évek végén aztán megszűnt, bár egy ideig párhuzamosan létezett későbbi utódjával, az 1998 körül alapított HiVox nevű vállalkozással. A HiVox elsődlegesen a hazai piacra kínált pénztárcabarát termékeket és mindig elsődlegesnek tekintették a nyugodt, hosszan hallgatható, zenére koncentrálást lehetővé tévő hangzást.
A HiVox 2018-ban megszűnt, a cégek mögött álló kulcsember, Szabó Zoltán viszont 2019-ben újjáélesztette a Dunaudio-t: az új vállalkozás 2019 október 26-27-én mutatkozott be a Budapesti Hifi Shown. Az új Dunaudio a bemutatkozáskor háromféle álló hangsugárzót, egy erősítőt, szénszálas kábeleket, tápszűrőt valamint akusztikai kezeléseket kínált. A 2019-es hifi showra én is ellátogattam, ahol hallhattam is a legnagyobb, Surprise névre keresztelt hangsugárzójukat az amp4you erősítővel. Ez a show azon kevés hangja között volt amit alkalmasnak véltem komolyzenére is, bár összességében nem ezt tartottam a kiállítás legjobb hangjának.
Később egy nyílt napon ellátogattam a csobánkai Dunaudio-főhadiszállásra is, ahol már profi bemutatóteremben és saját zenékkel hallhatam újra a Surprise-t. A meglepetés számomra igazából ott is elmaradt, bár értékeltem a rendszer torzítatlanságát és nagy hangnyomásra való képességét, de ez utóbbi számomra nem lényeges szempont. A nap végén viszont ízelítőt kaptunk a kisebb, d’appolito elrendezésű dapp4you hangsugárzóból is, ami már felkeltette az érdeklődésemet. Akkoriban nagyon sok hazai kereskedőt, konstruktőrt meglátogattam, hogy megtaláljam a nagyon szeretett, 13 éve hallgatott Sonido egyutas hangsugárzóra és A osztályú erősítőre épülő rendszerem utódját. Az egyutas nagyon egyedi világ, nyilvánvaló hátrányai miatt (mivel akkor magánéletemben is jelentős változás állt be) úgy döntöttem, hogy az új, 14 négyzetméteres zenehallgató szobámba már új, többutas hangsugárzó és új erősítő fog kerülni. Feltéve, hogy megtalálom azt ami megfelel az elvárásaimnak. Amikor az új szoba 2020-ban elérhetővé vált, a dapp4you élménye volt az ami miatt visszatértem a Dunaudiohoz és végül az erősítőjük és legkisebb kétutas sing4you állódobozuk lett az ami a hosszú kutatásaim végén megfelelt az elképzeléseimnek.
Komponensek
sing4you
A sing4you első ránézésre egy letisztult, klasszikus kétutas hangsugárzó. Mint a többi új Dunaudio hangsugárzó, ez is teljesen új típus, nagyjából 2,5 évig tartott a végleges változat kifejlesztése. Nem alkalmaz olyan, ma már bevált és széles körben használt megoldásokat, mint a waveguide, a diffrakciók elkerülése érdekében lekerekített sarkok, speciális hangszóróelrendezés vagy speciális dobozforma. Fő tervezési szempontjait máshol kell keresni. Elsőként például a nagyon merev, masszív dobozban. Régmúltra visszamenő vita a hangdobozépítők között, hogy a könnyebb, csillapítatlanabb vagy a merevebb, csillapítottabb doboz előnyösebb-e. A Dunaudio mindhárom konstrukciójánál egyértelműen a nagyon csillapított doboz híve. A sing4you is igen masszív és nehéz dobozt kapott (egy kis álló kétutashoz képest elég komoly, 22 kg súlyú), aminek az oldalfala 3 cm vastag nyírfa rétegelt lemez (az én példányom esetén tölgy furnérozással) öt rétegű lakkozással.
A hangdobozban külsőre egyedül az egyedi talpforma ami szokatlan. A doboz hasábjának alján fekete „keret” van, ebbe van becsavarozva a négy, állítható magasságú talp (egyenetlen padlón a megfelelő beállítással meggátolhatjuk a billegést). Ha valaki a tüskét hiányolná: a Dunaudio dobozok nem használnak tüskét. A doboz merevsége itt fontosabb, ráadásul a tüske nem is feltétlenül mindig pozitív hatást okoz (az én tapasztalataim szerint is), emellett pedig nem is praktikus.
Külsőre még egy dolog figyelhető meg: a hangsugárzó basszreflex-típusú, a reflexnyílás a doboz aljára került (ezért is fontos a talp). A reflexnyílás azonban nem hagyományos; nem alkalmaz műanyag csöveket, hanem egy hosszúkás nyílás van kiképezve magából a doboz faanyagából, így kevesebb rezonancia is lép fel mint a szokványos műanyag csövek esetén. A doboz belsejében formaldehid mentes, egészségre nem ártalmas kőzetgyapot csillapítás van, valamint bitumenes és plexi bevonat.
Persze minden hangsugárzó lelke a hangszóró. A Dunaudio a népszerű indonéz SB Acoustics gyár hangszóróit használja (kivéve a legnagyobb, Surprise doboz magassugárzóját, ami a high-end BlieSma egyik típusa).
A Sinar Baja (magyarul acél sugarak) vállalat még 1981-ben alakult az indonéziai Surabaya-ban azzal a céllal, hogy autókba való utángyártott hangszórókat készítsen. Akkoriban az egyre növekvő indonéz piacon nagy volt a kereslet az olcsó autóhangszórókra, így a cég gyorsan növekedni kezdett. Az alapanyagokat és alkatrészeket eleinte még külföldről importálták, de hamarosan megtehették, hogy saját fröccsöntőüzemet, később horganyzó üzemet majd acélüzemet építsenek. 1987-re már elkezdtek exportálni az Egyesült Államokba is, valamint OEM beszállítóként is dolgoztak. Ekkor már a pillét és a membránokat is házon belül gyártották. 2000-re már egy teljes hangsugárzó gyártására képesek voltak saját gyáregységekkel, még asztalosüzemük is lett. A párás indonéz klíma miatt a felső kategóriás hangszóróikat speciális üzemekben gyártják, itt a gyártás a felső szinteken, a raktározás és logisztika az alsó szinteken történik. A megfelelő minőség elérése érdekében a kritikus lépéseknél légkondícionálót és tisztaszobát is alkalmaznak. Jelenleg 2200 alkalmazottjuk van, legnagyobb piacuk az OEM/ODM gyártás és beszállítás. Az autógyártókon kívül klienseik között van a Panasonictól Yamaháig nagyon sok ismert cég.
2006-ban be akartak lépni a high-end hangszórópiacra, ezért technológiai partneri kapcsolatot hoztak létre egy csapat dán mérnökkel, akik korábban olyan cégeknél dolgoztak, mint a Peerless, Vifa, Scan-Speak és a Tymphany. Létrejött Dániában a Sinar Baja tulajdonában lévő Danesian Audio Aps nevű kutató-fejlesztő cég. A felső kategóriás termékeik megkülönböztetésére ekkor hozták létre az SB Acoustics márkát, ami mára a világ számos országában jelen van és termékeik főleg remek ár/érték arányukkal nagyon kedveltek a hifi és high end iparban valamint a DIY (csináld magad) mozgalomban is.
A hangszórókhoz kapcsolódó szabadalmakat és terveket a dán alvállalat tulajdonolja és a dán hatás minden egyes SB Acoustics termékben felfedezhető. Mint a márka szlogenje is mondja: „Engineered in Denmark – Manufactured in Indonesia.”
Az összes SB Acoustics terméket Dániában tervezik, de a dán és indonéz mérnökök együtt is működnek, kicserélik ötleteiket és segítik egymást. Miután a Danesian Audio létrehoz egy új terméket vagy dizájnt, a prototípusok gyakran Indonéziában gyártott alkatrészekből készülnek el, az első mintapéldányokat pedig már Surabaya-ban gyártják. Bár a dánok végzik a legtöbb mérést és szimulációt, Indonéziában is van saját kutatócsoport és laboratórium. Egy új termék mintáinak legyártása és mérései után a legjobbakat Dániába küldik és minden új SB Acoustics termékre a dán csapat mondja ki a ítéletet, hogy sorozatgyártásba kerülhet-e.
Minden SB Acoustics hangszóró légkondícionált csarnokban készül szigorú eljárások szerint. A márka felső kategóriás sorozata a Satori család, aminek minden egyes darabját kézzel szerelik össze speciális, állandó hőmérsékletet és páratartalmat biztosító üzemben és minden darabot egyedileg tesztelnek. (A Dunaudio ugyan nem a Satori családot használja, de a hangsugárzóiba kerülő típusok gyakorlatilag ugyanazt a minőségi szintet tükrözik.)
A Sinar Baja havi termelési kapacitása 1,5 millió hangszóró, SB Acoustics-ból viszont csak óránként átlag 100 darab készül, mert ezek komolyabb és folyamatos minőségellenőrzést igényelnek. OEM megrendelőknek egyébként módosítot SB Acoustics hangszórók is készülnek, a megrendelő igényei szerinti módosítással és márkajelzéssel.
A mélyközép sugárzó a 17 cm-es, alumínium membrános SB17NBAC35-4, a magassugárzó pedig az 1 collos, szintén alumínium membrános SB26ADC-C000-4. A Dunaudio a mélyközép sugárzót megtámogatta egy segédmágnessel is, ami nagy kilengésnél segít linearizálni az átvitelt és érzékenységben is emel egy picit, így jobban szinkronba hozva a magassugárzóval. Még a fejlesztés kezdetén több más gyártóval és típussal is kísérleteztek, azonban hamarosan kiderült, hogy az SB Acoustics ezen két típusa magasan kiemelkedik a mezőnyből és valami olyat tudnak amit a többi nem.
Ez a két hangszóró minden tekintetben csúcskategóriás és rendkívül alacsony torzítású. Ez nem csak üres marketing, független mérések szerint is ez a helyzet. A hificompass mind a mélyközép (bár annak 8 ohmos változatát) mind a magassugárzót letesztelte, egyiknek sem kell szégyenkeznie a saját méretkategóriájában, árkategóriától függetlenül. Emellett nagyon egyenletes az átvitel, a magassugárzónál még az alumínium membránokra jellemző ultrahangú rezonancia is nagyon alacsony szinten van tartva, az impulzus viselkedés pedig kiváló. Troels Gravesen 3 felső kategóriás SB Acoustics magassugárzót is letesztelt, a 26-os olyan alacsony torzítási értékeket produkált le egészen 1 kHz-ig, hogy nem akart hinni a szemének és többször megismételte a mérést, de mindig ilyen értékeket kapott. Ez a hangszóró ezt tudja.
Nekem egy hangsugárzónál alapvető fontosságúak a gyors mélyhangok. Ne telepedjen rá a középtartományra és ne legyen elmosódott, terjengős. Én feszes, gyors mélyeket szeretnék, ennek a paraméternek az előnyére még a mélyek mennyiségnél is hajlandó vagyok kompromisszumot kötni. Inkább legyen kevesebb, de feszes. A hangszórók „gyorsaságával” kapcsolatban sokan meghatározónak tartják a membrántömeget és az erőtényezőt (BL érték). Egyes újabb elméletek szerint (például itt vagy itt) viszont ezt a hangzási jellemzőt sokkal inkább az induktivitás befolyásolja: a kisebb induktivitás gyorsabb hangszórót eredményez.
Én ezeket a kérdéseket nem tudom eldönteni, tény azonban hogy az SB mélyközép gyári értéke alapján a tömeg és az erőtényező inkább átlagos, az induktivitás viszont rendkívül alacsony, ami a fentiek alapján nagyon gyors hangsugárzót sejtet. A magassugárzó ebben a tekintetben inkább átlagosnak mondható.
A két hangszórót passzív keresztváltó hozza szinkronba, ami a mélysugárzót 6 dB/oktáv meredekséggel, a magast 18 dB/oktáv meredekséggel vágja (a mély váltás meredeksége a mélyközép sugárzó karakterisztikája miatt akusztikusan még nagyobb, 12 dB/oktávnak felel meg). A keresztezési frekvencia a magassugárzó kiváló paramétereinek köszönhetően viszonylag alacsony, 1800 Hz. A mélyközép és a magassugárzó külön dedikált kábelezést kapott. Mindkét esetben kiváló, teflon bevonatú ezüstözött OFC rézkábelt alkalmazott a Dunaudio, a mélyközép a magassugárzóhoz képest viszont valamivel vastagabb, 1,3 mm2 keresztmetszetű.
A mélyközép és a magassugárzó is 4 Ohmos, így ez a hangsugárzó abszolút 4 Ohmosnak tekinthető. A hangváltónál nem alkalmaztak nyomtatott áramköri lapot, az alkatrészek közvetlenül egymáshoz vannak forrasztva. Ráadásul a kis darabszámnak köszönhetően a hangváltó alkatrészei sőt még a hangszórók is egyedileg bemértek és párba válogatottak.
A hangsugárzó kivitelezése masszív és szép, ám az illesztések, belső élek tekintetében még lehetne fejlődni. A hangszórók foglalatának kivágása esetén viszont a végeredményt sajnos az is befolyásolja, hogy maga a gyár is csak +/-0,4 mm tűréshatárral adja meg a mélyközép hangszórók átmérőjét (a magassugárzónál sem sokkal jobb a helyzet), így sajnos a dobozok sorozatgyártásakor a Dunaudiónál nem tudnak egyetlen fix méretre készülni. Ez esetben úgy látszik, az SB Acoustics-nak lenne még fejlődnivalója, bár a tapasztalatok alapján az egyes gyártási sorozatokon belül nem nagyon szokott eltérés lenni, de a gyártó úgy látszik szereti a különböző sorozatok között variálni az öntőformákat.
A hangsugárzó paraméterei:
- széles iránykarakterisztika 10kHz felett is
- keresztváltási frekvencia: 1800Hz
- névleges impedancia: 4 Ohm
- névleges terhelhetőség 60W, impulzus terhelhetőség 100W
- érzékenység: 89dB
- harmonikus torzítás 90dB/m hangnyomásnál: <0,5% 100Hz-20kHz tartományban
- csatlakozók: 1 pár aranyozott 4mm-es banán hüvely
- méret: mag.: 103cm; szél.: 21cm (26,5cm alul); mélys.: 24cm (29cm alul)
- súly: 22 kg
- egyes típusok mágneses rácsot kapnak a mélyközép sugárzóra, az enyém hagyományos hangszórószövetet kapott
Evergreen A50
A hangsugárzóhoz hasonlóan az Evergreen A50 erősítő is sallangmentes dizájnú, ha lehet egyáltalán ezt a szót használni ennél a készüléknél. A dizájn gyakorlatilag a fél centiméter vastag üveg előlapban és a western stílusú karakterekkel festett „Evergreen A50 inspired by DUNAUDIO” feliratban merül ki (nekem mindenesetre tetszik). Az inspired by Dunaudio felirat gyakorlatilag a „Dunaudio gyártmány” jelentést takarja, de valamivel mégiscsak különlegesebb hangzású a szokványos „made by” kifejezéstől.
Régebbi Dunaudio tulajdonosok emlékezhetnek még az Evergreen A30 és A60 készülékekre, de az A50 vadonatúj 2020-as modell, az amp4you ráncfelvarrott változata. A változtatások sora nem túl hosszú: az amp4you plexi előlapjától eltérően ez valódi festett üveg előlapot kapott, a bemenetjelző fény pedig az erősítő aljára költözött, így valamivel diszkrétebb mint az előlap közepén világító megoldás. Szolgáltatások tekintetében semmi nem változott: egyetlen hangerőszabályzót kapunk az előlapon. Ezzel egy logaritmikus potmétert vezérelhetünk, aminek 0,5dB a maximális csatornaeltérése, ami jobb mint a sok gyártó által használt kék Alps potmétereké. (A járása is nagyon finom.) A bekapcsológomb bal oldalra, a négy bemenet között sorban váltó kapcsoló pedig a jobb oldalra került. Mivel az erősítő bekapcsoláskor mindig a pirossal jelzett bemenetre áll, így egyetlen forrást használó zenebarátoknak (mint én is) erre a bemenetre célszerű csatlakoztatni a lejátszójukat. A hátoldalon szintén ledes fény jelzi az aktuálisan használt bemenetet. Kétszer négy banándugós hangfalcsatlakozó is rendelkezésünkre áll, ezzel kettős kábelezésre is van lehetőségünk, ha a hangsugárzónk támogatja.
Az erősítő AB osztályú tranzisztoros (illetve bizonyos helyeken IC-s) és teljesen egyedi, saját fejlesztésű kapcsolástechnikát alkalmaz. A gyártó szerint ilyen kapcsolást eddig még senki nem publikált, az A50 kiváló hangját meghatározó technika ezért üzleti titok. Az erősítő mindennemű torzítása nagyon alacsony szintű és alkalmaz egy ún. soft clipping áramkört ami a nagy teljesítményű rövid idejű impulzus torzításokat lekerekíti, a triódás csöves erősítőkhöz hasonló karakterrel, ez sokkal kevésbé zavaró mint a hagyományos félvezetős túlvezérlés. A publikált damping faktor is rendkívül magas (>2000) ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy a sing4you-val párosítva nagyon gyors, pontos hangot kapunk. (A sokat emlegetett damping faktorról érdekes cikk itt és itt olvasható.)
Akárcsak a Dunaudio hangsugárzók, az erősítő is speciális ezüstözött kábelt használ és mint a hangsugárzó hangváltójánál, itt is tervezési filozófia volt a minél rövidebb jelutak és minél kevesebb nyomtatott áramkör használata; ami csak lehet, közvetlenül kábelezve van. Hálózati kábelként szintén egy merev, jó minőségű kábelt kapunk hozzá.
A hangsugárzók kímélése érdekében az erősítő tartalmaz hangfalvédelmet, ami bekapcsolás után késleltetve adja a hangsugárzókra a jelet, a két relé halk kattanását hallani is. Ugyanígy a bemenetválasztás is relés megoldással működik. Bár van benne 170 foknál lekapcsoló hőmegfutás védelem, én eddigi használataimmal langyosnál melegebbre nem tudtam melegíteni, bár nálam a hangerő sem akkora, ami egy ilyen erősítőnek különösebb problémákat okozna (az erősítő 4 hűtőbordát tartalmaz). Érdemes még megemlíteni, hogy a Dunaudio minden készülékére (a régiekre is) teljes szervízt biztosít az élettartama alatt.
Az erősítő paraméterei:
- kimeneti teljesítmény csatornánként: 60W/8Ohm, 120W/4Ohm
- mindennemű nemlineáris torzítás: <0,02% a 20Hz-20kHz sávban
- soft clipping áramkör
- frekvenciaátvitel: 10Hz-25kHz +0,-1dB
- bemeneti impedancia: 10kOhm
- csillapítási tényező (damping factor): >2000
- kiszajú toroid hálózati transzformátor
- bemenetek száma: 4
- bemeneti érzékenység: 600mV
- méretek: 43 x 28 x 8,5 cm
- súly: 8 kg
- rövidzár védelem, hőmegfutás védelem
Szénszálas összekötő kábel
Már a HiVox is gyártott speciális, szénszálas RCA interconnect kábeleket, amivel nem csak a magyar piacon volt egyedülálló, a világpiacon is csak kevesek gyártanak ilyesmit (ennek nagyrészt szabadalmi okai vannak). A szénszálas kábelek előnye a nagyon alacsony zajszint és torzítás, hátránya viszont az, hogy mivel a szénszálakat nem lehet forrasztani, a szerelésük nem triviális. Ezeknek a gyártását a Dunaudio is folytatja, egy Dunaudio rendszerben ezért kézenfekvő ilyen kábelek használata. A szénszálas kábelek 96000, egyenként 5 mikron vastag szálból állnak, amelyek szilikongumi csőben vannak. Az én speciális kábelem ezen kívül kapott egy kiegészítő teflon szigetelésű ezüstözött OFC réz szálat is. Ezt a szénszálas résszel együtt egy nylon háló fogja egybe, az RCA csatlakozó pedig berillium-réz anyagú.
A hang
A hangzás jellemzésére nem biztos, hogy én vagyok a legjobb ember, hiszen a gazda szeme is hizlalja a jószágot. Vásárlás előtt több hifis és zenerajongó kollégával is teszteltük a Dunaudio rendszert, a vélemények pedig egy irányba mutattak. Elsőre mindenkinek a nagyon nyugodt, kellemes hangzás tűnt fel, etekintetben a gyártó filozófiája tényleg nem mellébeszélés. Ugyanakkor a rendszer azt is tudja, hogy ezzel párhuzamosan produkál gyors, precíz hangzást, a gyorsaság tekintetében az általam hallott legjobbak között van (amit el is várok). A másik ami önmagában elsőre talán nem tűnik fel, de más rendszerekkel összehasonlítva azonnal: a rendkívül tiszta, torzítatlan hangzás. A doboz kialakításának köszönhetően tapasztalataink szerint eléggé érzéketlen a szobára, de egy rossz akusztikával csodát persze a sing4you sem tud tenni. Az én kezeletlen szobámban is megfelelően kiegyenlített hangzást produkál és végre (az egyutas után) nincs panasz a mélytartományra sem. Annyit és úgy tudja ahogy én elvárom. A megfelelő térhatás eléréséhez jó pozíciót nem volt nehéz megtalálnom a szobában, a legjobb eredményt pontosan felém irányítva adja. Mivel a térhatás nálam a másik kritikus fontosságú paraméter, az egyutas pedig ebben igen jó, nagyok voltak az elvárásaim (anno a Surprise épp ebben nem jeleskedett a csobánkai bemutatóteremben). Most, hosszabb együttélés után már elmondhatom, hogy ezt nemcsak teljesítette, hanem felül is múlta. Amit a sing4you tud, az az általam hallott legjobbak között van. Megmutatja a felvételek közötti különbségeket, megfelelő felvétellel pedig csodaszép egybefüggő, mélységben is tagozott színpadot (sőt, termet!) rajzol nagyon jó arányokkal és jó jelenlétérzettel. (Persze a térhatás teljes kiaknázásához nem árt a faltól jól elhúzni, amire nálam korlátozottan van lehetőség.) Még az Amused to death vagy az Ummagumma térhatású effektusait is kiválóan megjeleníti, sok tekintetben még a Sonido-tól is jobban, amire eddig alig hallottam példát.
Ki merem jelenteni, hogy magasan a legjobb ár/érték arányú rendszer amit a hosszas kutakodásaim alapján hallottam, a hangja pedig még az árától függetlenül is kiváló. Szerintem 14-20 négyzetméteres szobákba ideális, én úgy érzem, mintha kifejezetten az én szobámba lett volna tervezve. A legjobb hangot természetesen a Dunaudio szénszálas hangfalkábeleivel produkálta, de ez már csak enyhe javulást hozott, hiányérzetet az én KáCsa kábeleimmel sem okoz. Amit pedig tud az teljesítette az elvárásaimat és remélem még hosszú évekig kiszolgál majd.
(2020)